Kuinka helposti voimme menettää omat vapautemme, jos emme puolusta toisten oikeuksia.
Arvoisat Kunnioitetut Kansalaiset!
Tänään
muistamme Saksassa 1892 syntyneen Martin Niemöllerin, syntynyt 14. tammikuuta
1892 ja kuollut 6. maaliskuuta 1984, kuolemaa, joka sattui yli 40 vuotta
sitten.
Vaikka moni
ei välttämättä tunne hänen nimeään - ja hän saattaa olla tuiki tuntematon
hahmo, mutta hänen merkityksensä kiteytyy yhteen hänen runoonsa.
Hän on
jäänyt historiaan runollaan.
Hänen
runonsa on jättänyt lähtemättömän jäljen historiaan – runo, joka on vieläkin surullisen
ajankohtaisempi tänä päivänä.
Niemöller
kirjoitti runonsa kritisoidakseen kotimaansa älymystöä ja eliittiä heidän
pelkuruudestaan.
1930-luvun
Saksassa silmät ummistettiin erilaisten väestöryhmien vainolta, ja nyt,
vuosikymmeniä myöhemmin, mekin tiedämme, mihin tuo vaikeneminen johti.
Valitettavasti
Niemöllerin runo resonoi yhä, niin Saksassa kuin maailmanlaajuisesti.
Myös
Suomessa vastakkainasettelu on voimistunut, ja erilaisten ihmisten
epäinhimillistäminen sekä kielteinen leimaaminen ovat lisääntyneet sensuurin,
toisinajattelijoiden leimaamisen ja kontrollin ohella.
Ilkeiden
sanojen ja pahojen tekojen välinen matka on valitettavan lyhyt.
Tänään
muistutamme itseämme ja kaikkia huolestuneita suomalaisia siitä, ettemme saa
ummistaa silmiämme tai vaieta, kun diskriminointi ja sorto toisinajattelijoita
kohtaan, sensuuri ja kontrolli lisääntyvät.
Ihmisoikeudet
ja avoin demokraattinen yhteiskunta eivät säily itsestään – niiden puolesta
täytyy toimia – taistella!
Yhdessä
voimme rakentaa yhteiskunnan, joka perustuu kunnioitukseen, ymmärrykseen ja
oikeudenmukaisuuteen.
Tänään
käsittelemme joiltain osin tätä pastori Martin Niemöllerin runoa ja sen syvää
merkitystä totalitarismin ja sorron vaaroista sosiaali- ja rikosoikeudellisesta
näkökulmasta.
Martin
Niemöllerin Runo kuuluu näin:
"Ensin
ne tulivat hakemaan kommunistit, enkä puhunut mitään koska en ollut kommunisti.
Sitten ne
tulivat hakemaan ammattiyhdistysihmiset, enkä puhunut mitään koska en ollut
ammattiyhdistyksessä.
Sitten ne
tulivat hakemaan juutalaiset, enkä puhunut mitään koska en ollut juutalainen.
Sitten ne
tulivat hakemaan minut, eikä silloin enää ollut ketään joka olisi puhunut
puolestani."
Martin
Niemöllerin runo, joka tunnetaan usein nimellä "Ensin ne tulivat"
("First They Came"), on voimakas lausuma välinpitämättömyyden ja
toimettomuuden seurauksista epäoikeudenmukaisuuden edessä.
Martin Niemöller
kirjoitti runon ensimmäisen version vuonna 1946 ammentaen kokemuksistaan
natsi-Saksan aikaisessa Saksassa.
Hänen
elämäntyönsä ja oma kokemuksensa natsi-Saksassa ja siitä, kuinka hiljaisuus ja
välinpitämättömyys johtavat lopulta kaikkien vapauksien menetykseen, ovat runon
syvällisen viestin taustalla.
Runon
sanoma:
Runo
korostaa totalitarismin vaaroja ja sen kykyä hiljentää ja eristää eri ryhmiä
yhteiskunnassa.
Tämä runo kuvastaa
voimakkaasti totalitarismin nousun vääjäämätöntä kehitystä ja sen vaaroja
yhteiskunnalle.
Runo kertoo
siitä, kuinka totalitarismin edetessä eri ryhmät joutuvat sortamisen ja vainon
kohteeksi, kunnes lopulta kukaan ei ole enää jäljellä puolustamaan sorrettujen
oikeuksia.
Runo
muistuttaa meitä siitä, että vaikeneminen ja välinpitämättömyys muiden sorron
kohteiden kohtalosta voi johtaa omaan kohtaloon, kun totalitaristinen hallinto
saavuttaa valta-asemansa.
Runo kuvaa
totalitarismin kehityksen vääjäämätöntä logiikkaa, jossa sorron kohdistaminen
eri ryhmiin on ensimmäinen askel kohti yleistä sortoa ja kontrollia.
Runo
kannustaa solidaarisuuteen ja toimintaan sortoa vastaan, ennen kuin se leviää
ja vaikuttaa kaikkiin.
Runo kuvastaa
totalitarismin nousun vääjäämätöntä kehitystä ja sen vaaroja
yhteiskunnalle.
Martin
Niemöllerin runo "Ensin ne tulivat..." on voimakas ja ajaton
muistutus siitä, kuinka vaikeneminen ja välinpitämättömyys muiden kärsimyksestä
voivat lopulta johtaa omien oikeuksiemme menetykseen.
Niemöller
oli saksalainen luterilainen pastori ja teologi, joka eli ja toimi natsi-Saksan
aikana, ja hänen kokemuksensa tuosta ajasta ovat runon taustalla.
Niemöller
aluksi tuki kansallissosialismia, mutta myöhemmin katui ja vastusti sitä,
erityisesti natsihallinnon toimia vähemmistöjä kohtaan.
Runo
korostaa kollektiivisen vastuun merkitystä ja varoittaa siitä, kuinka syrjinnän
ja sorron sietäminen voi lopulta tuhota yhteiskunnan moraalisen kudoksen.
Sen ydin on
universaalissa solidaarisuudessa: se kehottaa jokaista puolustamaan sorrettuja,
sillä välinpitämättömyys toisten kärsimykselle saattaa lopulta koitua myös
omaksi kohtaloksi.
Vaikka runo
nostaa esiin vakavia poliittisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä, sen tarkoitus
ja sanoma ovat yleisesti tunnettuja ja hyväksyttyjä.
Oikeusopillinen
Analyysi
Totalitarismin
Mekanismit
Runo
havainnollistaa totalitarismin etenemisen logiikkaa: se alkaa yksittäisten
ryhmien vainoamisesta ja laajenee vähitellen, kunnes koko yhteiskunta on
alistettu hallinnon kontrolliin.
Tämä
prosessi hyödyntää usein oikeusjärjestelmää lainsäädäntöineen välineenään,
jossa oikeuslaitoksen riippumattomuus murennetaan ja siitä tulee hallinnon
poliittisten tavoitteiden toteuttaja.
Oikeusjärjestelmän
tulee suojella kaikkien oikeuksia, ja kansalaisten tulee olla valmiita
puolustamaan toisiaan sorron uhatessa.
Oikeusvaltion
Merkitys ja Periaate
Oikeusvaltion
periaate, jossa laki suojelee yksilön oikeuksia ja turvaa oikeudenmukaisuuden,
on totalitarismin vastakohta.
Niemöllerin
runo korostaa, kuinka oikeusjärjestelmän muuttaminen poliittisten
tarkoitusperien työkaluksi johtaa epäoikeudenmukaisuuteen ja
ihmisoikeusloukkauksiin.
Oikeusvaltion
puolustaminen on kriittistä totalitarismin estämiseksi.
Runo
muistuttaa meitä siitä, että vaikka emme itse kuuluisi sorrettuun / vainottuun
ryhmään, vaikeneminen epäoikeudenmukaisuuden edessä kääntyy lopulta meitä
itseämme vastaan.
Oikeusjärjestelmän
tulee suojella kaikkien oikeuksia, ja kansalaisten tulee olla valmiita
puolustamaan toisiaan sorron uhatessa.
Yhteiskunnallinen
Vastuullisuus
Runo
muistuttaa meitä yhteiskunnallisesta vastuusta.
Vaikka emme
itse kuuluisi sorrettuun ryhmään, vaikeneminen epäoikeudenmukaisuuden edessä voi
lopulta kääntyä meitä itseämme vastaan.
Oikeusjärjestelmän
tulee suojella kaikkien oikeuksia, ja kansalaisten tulee olla valmiita
puolustamaan toisiaan sorron uhatessa.
Koska runo
on peräisin tunnetulta henkilöltä ja sitä on käytetty laajasti historian ja
yhteiskunnan opetuksissa, on epätodennäköistä, että sitä pidettäisiin
kunnianloukkauksena.
Kunnianloukkaus
edellyttäisi yleensä, että henkilön mainetta tai kunniaa on tahallisesti
vahingoitettu, ja tämä runo ei pyri tähän tarkoitukseen.
Sen sijaan
se pyrkii herättämään ajatuksia ja kannustamaan toimintaan sortoa
vastaan.
Lisäksi runo
on usein tulkittu historialliseksi dokumentiksi tai puolustukseksi sorrettuja
ihmisryhmiä kohtaan, mikä vähentää sen kunnianloukkauksen mahdollisuutta.
Yleisesti
ottaen runo voidaan nähdä ilmaisuna poliittisista näkemyksistä ja
yhteiskunnallisista huolista, eikä sitä todennäköisesti tulkittaisi
kunnianloukkaukseksi missään oikeudellisessa kontekstissa.
Runo
korostaa totalitarismin vaaroja ja sen kykyä hiljentää ja eristää eri ryhmiä
yhteiskunnassa.
Se viittaa
siihen, että vaikeneminen ja välinpitämättömyys muiden sorron kohteiden
kohtalosta voi johtaa omaan kohtaloon, kun totalitaristinen hallinto saavuttaa
valta-asemansa.
Runo
korostaa totalitarismin kehityksen vääjäämätöntä logiikkaa, jossa sorron
kohdistaminen eri ryhmiin on ensimmäinen askel kohti yleistä sortoa ja
kontrollia.
Se
muistuttaa meitä siitä, että vaikka emme itse kuuluisi ensimmäiseen sorron
kohteena olevaan ryhmään, vaikeneminen tai välinpitämättömyys muiden
kärsimyksestä voi lopulta kääntyä itseämme vastaan, kun aika koittaa.
Runo
kannustaa solidaarisuuteen ja toimintaan sortoa vastaan, ennen kuin se leviää
ja vaikuttaa meihin kaikkiin ja alistaa kaikki tyrannian alle.
Oikeusopillinen
Näkökulma
Oikeusopillisesta
näkökulmasta tarkasteltuna runo korostaa totalitarismin väärinkäytöksiä
oikeusjärjestelmän kautta.
Totalitaristinen
hallinto muuttaa oikeuslaitoksen ja lainsäädännön välineeksi omien poliittisten
tavoitteidensa toteuttamiseksi, mikä johtaa oikeudenmukaisuuden romahtamiseen
ja yksilöiden perusoikeuksien polkemiseen.
Niemöllerin
runo havainnollistaa totalitarismin etenemisen logiikkaa: se alkaa yksittäisten
ryhmien vainoamisesta ja laajenee vähitellen, kunnes koko yhteiskunta on
alistettu hallinnon kontrolliin.
Tämä
prosessi hyödyntää usein oikeusjärjestelmää ja lainsäädäntöä välineenään,
jolloin oikeuslaitoksen riippumattomuus murennetaan ja siitä tulee hallinnon
poliittisten tavoitteiden toteuttaja.
Runo
korostaa oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien puolustamisen merkitystä
totalitarismia vastaan.
Rikosoikeudellinen
Näkökulma:
Totalitaristinen
hallinto käyttää oikeusjärjestelmää sorron välineenä.
Rikosoikeudellisesta
näkökulmasta tarkasteltuna runo viittaa siihen, että totalitaristinen hallinto
käyttää oikeusjärjestelmää ja lainsäädäntöä sorron ja vainon välineenä.
Tämä
tarkoittaa, että lainsäädäntöä ja oikeudenkäyttöä väärinkäytetään hallinnon
poliittisten vastustajien, vähemmistöjen ja muiden epätoivottujen ryhmien
vainoamiseen.
Tällainen
toiminta on oikeusvaltion periaatteiden vastaista ja johtaa oikeudenmukaisuuden
murenemiseen.
Tämä merkitsee,
että totalitaristisessa valtiossa oikeusjärjestelmä muuttuu
epäoikeudenmukaiseksi ja toimii hallinnon poliittisten tavoitteiden välineenä
sen sijaan, että se olisi oikeudenmukaisuuden takaaja.
Oikeusvaltion
periaatteiden mureneminen johtaa siihen, että oikeusjärjestelmä palvelee
hallinnon poliittisia päämääriä, ei oikeudenmukaisuutta.
Tässä
kontekstissa runo korostaa oikeusvaltion merkitystä ja tarvetta puolustaa
oikeusnormeja ja ihmisoikeuksia totalitarismia vastaan.
Historia on
täynnä esimerkkejä siitä, kuinka totalitaristiset hallinnot ovat
väärinkäyttäneet lainsäädäntöä ja oikeuslaitosta vainotakseen poliittisia
vastustajiaan ja vähemmistöjä.
Niemöllerin
runo kuvastaa voimakkaasti totalitarismin nousun vääjäämätöntä kehitystä ja sen
vaaroja yhteiskunnalle.
Runo kertoo
siitä, kuinka totalitarismin edetessä eri ryhmät joutuvat sortamisen ja vainon
kohteeksi, kunnes lopulta kukaan ei ole enää jäljellä puolustamaan sorrettujen
oikeuksia.
Sosiaalipoliittinen
Näkökulma
Sosiaalipoliittisesta
näkökulmasta katsottuna runo korostaa yhteiskunnallista vastuuta ja
solidaarisuutta eri ryhmiä kohtaan, korostaen, että sorto yhtä ryhmää kohtaan on
uhka kaikille.
Runo on
voimakas muistutus yhteiskunnallisesta vastuustamme ja solidaarisuuden
tärkeydestä.
Runo
painottaa, että sorto yhtä ryhmää kohtaan on uhka kaikille, ja siksi on tärkeää
taistella epäoikeudenmukaisuutta vastaan sen kaikissa muodoissaan.
Runo viittaa
siihen, että totalitarismin uhka ei kohdistu vain yhteen ryhmään, vaan se uhkaa
koko yhteiskuntaa.
Sorto yhtä
ryhmää kohtaan on uhka koko yhteiskunnalle.
Siksi on
tärkeää taistella sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan kaikissa
muodoissaan, olivat ne sitten poliittisia, sosiaalisia tai taloudellisia.
Vaikeneminen
ja välinpitämättömyys edistävät totalitarismin leviämistä.
Totalitarismin
nousu voidaan estää ja yhteiskunta voidaan säilyttää vapaana ja
oikeudenmukaisena.
Runo
kannustaa yhteiskunnalliseen aktivismiin / kansalaisaktivistiseen toimintaan / kansalaisaktivismiin
ja solidaarisuuteen eri ryhmien välillä totalitarismin nousun estämiseksi ja
oikeudenmukaisen yhteiskunnan säilyttämiseksi.
Historia on
osoittanut, että kun eri ryhmät eivät puolusta toisiaan, totalitarismi voi
vapaasti laajentua ja vahvistua.
Niemöllerin
runo kuvastaa voimakkaasti totalitarismin nousun vääjäämätöntä kehitystä ja sen
vaaroja yhteiskunnalle.
Runo kertoo
siitä, kuinka totalitarismin edetessä eri ryhmät joutuvat sortamisen ja vainon
kohteeksi, kunnes lopulta kukaan ei ole enää jäljellä puolustamaan sorrettujen
oikeuksia.
Sosiaalipoliittinen
vastuu vaatii aktiivista vastustusta epäoikeudenmukaisuutta vastaan ja
solidaarisuutta eri ryhmien välillä.
Yhteenveto
ja Loppupäätelmät
Martin
Niemöllerin runo on voimakas varoitus siitä, kuinka vaikeneminen ja
välinpitämättömyys muiden kärsimyksestä johtavat totalitarismin nousuun, omien
oikeuksiemme menetykseen ja oikeusvaltion tuhoon.
Runo
korostaa yhteiskunnallista solidaarisuutta ja vastuuta, oikeusvaltion
puolustamista ja aktiivista vastustusta epäoikeudenmukaisuutta vastaan.
Meidän tulee
muistaa Niemöllerin sanat ja toimia niiden hengessä, jotta voimme säilyttää
vapaan ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan.
Niemöllerin
runo on varoitus siitä, kuinka helposti ja nopeasti demokratia voi murentua,
jos emme puolusta kaikkien oikeuksia.
Runo kertoo
siitä, kuinka totalitarismin edetessä eri ryhmät joutuvat sortamisen ja vainon
kohteeksi, kunnes lopulta kukaan ei ole enää jäljellä puolustamaan sorrettujen
oikeuksia.
Runo
muistuttaa meitä siitä, että vaikeneminen epäoikeudenmukaisuuden edessä ei
suojaa ketään, vaan heikentää koko yhteiskuntaa.
Oikeusvaltion
ja ihmisoikeuksien puolustaminen on yhteinen velvollisuutemme, jotta emme
toista historian virheitä.
Tämä runo
toimii varoituksena siitä, että vaikeneminen ja välinpitämättömyys muiden
kärsimyksestä johtavat omien oikeuksiemme menetykseen ja toimii voimakkaana ja
ajattomana muistutuksena totalitarismin vaarasta ja oikeusvaltion
merkityksestä.
Sen opetus
on ajaton ja muistuttaa meitä pysymään valppaina ja puolustamaan
oikeudenmukaisuutta kaikkialla, missä sitä uhataan.
Lähteet:
Niemöller,
Martin. "First They Came..." Holocaust Encyclopedia. United States
Holocaust Memorial Museum.
Tämä on
lähde runon alkuperäiselle versiolle ja sen käytölle historian opetuksissa.
Arendt,
Hannah. "The Origins of Totalitarianism." Schocken Books, 1951.
Hannah
Arendtin teos antaa syvällistä ymmärrystä totalitarismin alkuperästä ja
vaikutuksista.
Neier,
Aryeh. "Defending My Enemy: American Nazis, the Skokie Case, and the Risks
of Freedom." E. P. Dutton, 1979.
Aryeh
Neierin kirja käsittelee oikeudenmukaisuuden ja sananvapauden merkitystä
totalitarismia vastaan.
Hyvät
ystävät, rakkaat kanssasisaret ja -veljet,
Tänään
seison edessänne muistuttaakseni meitä kaikkia siitä, mikä on kansakuntamme
ylevin tehtävä: puolustaa oikeudenmukaisuutta, yhteistä hyvää ja jokaisen
ihmisarvoa – silloinkin, kun itse emme ole suoraan uhattuina. Historia on
opettanut meille, että kansakuntaa ei mitata vain sen voimassa, vaan ennen
kaikkea siinä, kuinka se kohtelee heikoimpiaan.
Martin
Niemöllerin viisas ja samalla syvästi koskettava runo herättää meissä
arvostuksen yhteisen vastuullisuuden edessä. Siinä, missä Niemöller itse katsoi
aikanaan sivusta, kuinka toiset kohtasivat vääryyttä, hän kutsuu meitä tänään
kysymään: Olemmeko me valmiita puolustamaan sorrettuja, vastustamaan vääryyttä
ja seisomaan heikkojen rinnalla, kun sen aika tulee?
Niemöller
lausuu: "Ensin he tulivat hakemaan kommunisteja, enkä puhunut mitään,
koska en ollut kommunisti. Sitten he tulivat hakemaan ammattiyhdistysväkeä,
enkä puhunut mitään, koska en ollut ammattiyhdistysväen jäsen. Sitten he
tulivat hakemaan juutalaisia, enkä puhunut mitään, koska en ollut juutalainen.
Lopulta he tulivat hakemaan minua, eikä ollut enää ketään jäljellä puhumaan
puolestani."
Martin
Niemöllerin runo ”Ensin ne tulivat...” toimii voimakkaana ja ajattomana
muistutuksena totalitarismin vaarasta ja oikeusvaltion merkityksestä.
Tämä runo,
hyvät kuulijat, on heijastus siitä, kuinka helposti voimme menettää omat
vapautemme, jos emme puolusta toisten oikeuksia. Jokainen meistä on
yhteiskunnan kankaassa yhtä tärkeä lanka, ja jokainen vääryys, jonka annamme
tapahtua ilman vastalausetta, tekee kankaaseemme repeämän.
Emme saa
antaa historian toistaa itseään. On meidän velvollisuutemme olla valppaana,
tarkkaavaisina ja rohkeina. Ei vain oman itsemme puolesta, vaan kaikkien niiden
puolesta, jotka eivät voi itseään puolustaa. Sillä oikeudenmukaisuus ei tunne
rajoja, eikä se katso väriä, kansallisuutta tai asemaa. Se on arvokkainta, mitä
voimme suojella.
Vain
silloin, kun toimimme solidaarisesti kaikkien kansalaisten puolesta, voimme
varmistaa, että maamme pysyy vapaana, oikeudenmukaisena ja yhtenäisenä.
Oikeudenmukaisuus on kansallisen arvokkuuden peruskivi – ilman sitä menetämme
sen, mikä tekee meistä suuren kansakunnan.
Meidän tulee
vaalia yhteistä hyvää ja muistaa, että oikeus ja totuus eivät voi olla
valikoivia. Emme voi katsoa sivuun, emme voi vaieta, sillä lopulta vaikeneminen
syö meidät sisältä. Niemöller kutsuu meitä tunnistamaan tämän vaaran ja
ottamaan vastuun. Meidän on oltava lujia, kun muut horjuvat; meidän on oltava
ääni, kun muut vaipuvat hiljaisuuteen.
Rakkaat
kuulijat, katsokaamme toisiamme – emme erottuvina, vaan yhdistyneinä. Patrioottinen
velvollisuutemme on taata, että jokainen voi elää ilman pelkoa, että jokaisen
oikeudet ovat turvatut. Ja ennen kaikkea, että meistä jokainen seisoo
puolustamassa toisia silloin, kun vääryys pyrkii voittamaan.
Tämä on
kansamme ylevin tehtävä.
Olkaamme sen
arvoisia.
Kommentit
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia?
Ota kantaa - nyt, heti tai ihan oitis, joko lyhyen napakasti tai polveilevalla tajunnanvirralla.
Sana on vapaa!
S’il te plaît.