Mikäli opt-out -menettelyä ei tehdä ennen 19.7.2025, niin sitten 19.9.2025 alkaa Suomessa WHO:n KUOLEMANSYLEILY!

💣 Herätyspuhe Suomen kansalle:

 
Nouskaa puolustamaan vapauttanne ja itsemääräämisoikeuttanne!

Hyvä Suomen kansa, 

rakkaat sisaret ja veljet, 

te vapaat sydämet, 

jotka kannatte tämän maan ikiaikaista henkeä! 

Tänään seisomme historiallisella vedenjakajalla, hetkenä, jolloin meidän on avattava silmämme, korvamme ja sydämemme totuudelle – hetkenä, jolloin meidän on noustava yhdessä puolustamaan sitä, mikä on pyhää: vapauttamme, itsemääräämisoikeuttamme ja perustuslain takaamia oikeuksiamme. 

Tämä ei ole pelkkä puhe, vaan sydämen huuto, joka kaikuu Lapin tuntureilta etelän rannoille, jokaisen suomalaisen sieluun, jotta jopa sokea Reettakin näkee tämän kirkkaasti!


Miksi meidän on herättävä – juuri nyt?

Kansalaiset, meitä ollaan viemässä tietämättämme tielle, joka uhkaa kaikkea, mitä olemme vuosisatojen varrella rakentaneet. Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainväliseen terveyssäännöstöön (IHR, 2005) vuonna 2024 hyväksytyt muutokset, jotka hallituksemme on esittänyt hyväksyttäväksi (HE 35/2025 vp), eivät ole pelkkiä teknisiä päivityksiä. 

Ne ovat salakavala askel kohti kansallisen itsemääräämisoikeutemme kaventamista, perusoikeuksiemme rajoittamista ja vapautemme vaarantamista. 

Tämä ei ole salaliittoteoria, vaan karu totuus, joka löytyy mustaa valkoisella hallituksen esityksistä, WHO:n asiakirjoista ja kansalaisten hätääntyneistä huudoista.


Kansamme on puhunut: 

Yli 200 kansalaista, lääkäreitä, hoitajia, tutkijoita ja tavallisia suomalaisia antoi lausuntoja, joissa varoitettiin näiden muutosten vaaroista. 

Heitä ei kuunneltu. 

Heidät sivuutettiin. 

Eduskunnassa, kansanvallan pyhätössä, esitys hyväksyttiin ilman äänestystä, ilman perustuslakivaliokunnan arviota, ilman avointa keskustelua. 

Tämä on loukkaus perustuslakiamme (731/1999) vastaan, joka julistaa: 

"Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle" (PL 2 §). 

Tämä on loukkaus meitä jokaista kohtaan.


Mitä nämä muutokset tarkoittavat?

IHR-muutokset antavat WHO:lle ennennäkemättömän vallan:  

Artikla 12: WHO:n pääjohtaja voi yksin julistaa "p(L)andemiahätätilan" – ilman kansallista suostumusta, ilman selkeitä kriteerejä, pelkän uhan perusteella. 

Tämä voi laukaista rajoituksia, jotka muuttavat elämämme peruuttamattomasti.  


Artiklat 15 ja 16: 

WHO:n "suositukset" eivät ole pelkkiä neuvoja. 

Ne ovat tosiasiallisesti sitovia, kuten koronapandemia osoitti, kun maat seurasivat WHO:n ohjeita sulkien rajoja ja rajoittaen kansalaisten oikeuksia.  


Artiklat 18 ja 23:
 
Matkustusrajoitukset, karanteenit ja terveystarkastukset voivat tulla osaksi arkeamme ilman, että eduskuntamme saa päättää niiden oikeutuksesta. 

Tämä uhkaa liikkumisvapauttamme (PL 9 §).  


Artikla 31: 

Pakkotoimet, kuten pakolliset rokotukset tai lääketieteelliset toimenpiteet, voivat tulla mahdollisiksi, loukaten itsemääräämisoikeuttamme - mm. henkilökohtaista koskemattomuuttamme (PL 7 §).  


Artikla 44: 

Disinformaation torjunta voi johtaa sananvapauden rajoittamiseen (PL 12 §), kuten näimme koronapandemian aikana, kun kriittisiä ääniä vaiennettiin.  


Nämä eivät ole vain sanoja paperilla. 

Ne ovat ketjuja, jotka uhkaavat sitoa kansamme kansainvälisen byrokratian tahtoon. 

Ne ovat uhka sille, että me – suomalaiset – emme enää päätä omasta kohtalostamme.


Perustuslain petos

Perustuslakimme on kansamme sopimus, kivijalka, joka suojelee oikeuksiamme. 

Se julistaa: 

"Suomi on täysivaltainen tasavalta" (PL 1 §). 

Kuitenkin hallituksen esitys (HE 35/2025 vp) on käsitelty tavallisessa säätämisjärjestyksessä, vaikka se siirtää merkittävää toimivaltaa WHO:lle – vastoin perustuslain 94 §:ää, joka edellyttää 2/3 määräenemmistöä tällaisissa tapauksissa.

Perustuslakivaliokuntaa, kansamme oikeuksien vahtikoiraa, ei edes kuultu. 

Tämä on räikeä loukkaus perustuslain 74 §:ää ja kansanvaltaisuusperiaatetta (PL 2 §) vastaan.


Kansalaiset, 

teitä on petetty. 

Yli 200 kriittistä lausuntoa – lääkäreiltä, tutkijoilta, hoitajilta, teiltä itseltänne – sivuutettiin. 

Krista Kiuru (sd) väitti eduskunnassa 11.6.2025, että muutokset eivät rajoita kansallista toimivaltaa. 

Tämä on harhaanjohtavaa. 

WHO:n omat asiakirjat osoittavat, että muutokset luovat puitteet, jotka voivat pakottaa valtiot toimimaan vastoin kansalaistensa tahtoa. 

Lausuntojen sivuuttaminen rikkoo hallintolain (434/2003) 45 §:ää, joka velvoittaa huomioimaan asianmukaisesti kansalaisten näkemykset.


Kansan ääni huutaa – herätkää!

Kansalaiset, 

muistakaa koronap(L)andemia.
 
Muistakaa suljetut koulut, 

eristetyt vanhukset, 

rokotepaine, 

PCR-testit,

pakkorokotukset työpaikan menettämisen uhalla,

liikkumisrajoitukset, 

vaiennetut kriittiset äänet,

sensuuri,

sulkutilat,

Uudenmaan lockdown,

karanteenit,

koronajäljitys,

pakkotestaukset

Jne. 

IHR-muutokset eivät ole pelkkä varoitus – ne ovat lupaus siitä, että tällainen voi tapahtua uudelleen, mutta entistä voimakkaammin, entistä pysyvämmin. 

Ne antavat WHO:lle vallan päättää, milloin elämämme pysäytetään, milloin oikeutemme rajoitetaan, milloin meitä valvotaan. 

Tämä ei ole VAPAAN KANSAN tie.

Mutta meillä on vielä aikaa toimia.
 
WHO:n sääntöjen mukaan (artikla 59) Suomi voi hylätä nämä muutokset viimeistään 19.7.2025 opt-out-menettelyllä. 

Tämä on viimeinen mahdollisuutemme sanoa 

EI kansainväliselle kontrollille, 

EI perusoikeuksiemme rajoittamiselle, 

EI kansallisen itsemääräämisoikeutemme menetykselle.



Kansan presidentti, kuule KANSASI!

Arvoisa tasavallan presidentti, 

te olette kansamme ääni, perustuslain puolustaja, ulkopolitiikan johtaja (PL 93 §). 

Teillä on valta ja velvollisuus toimia kansan tahdon mukaisesti. 

Yli 200 kansalaista, lääkäreitä, hoitajia, tutkijoita, on huutanut varoituksensa:

IHR-muutokset uhkaavat vapauttamme!

Tämä ei ole vain oikeudellinen kysymys, vaan moraalinen velvollisuus. 

Teidän on toimittava kansan presidenttinä ja hylättävä muutokset opt-out-menettelyssä ennen 19.7.2025.  

Kansalaiset, 

presidentti ei voi toimia yksin.
 
Hänen on kuultava teitä, Suomen sydäntä. 

Nostakaa äänenne! 

Kirjoittakaa 

presidentin kansliaan,
 
kansanedustajille,
 
oikeuskanslerille. 


Marssikaa 

kaduille, 

jakakaa tätä viestiä, 

herättäkää naapurinne, 

ystävänne, 

perheenne. 

Tämä ei ole pelkästään taistelu perustuslain puolesta – tämä on taistelu lastemme tulevaisuuden puolesta, vapautemme puolesta, sielumme puolesta.


Sokea Reettakin näkee tämän kirkkaasti!

Kansalaiset, 

totuus on kristallinkirkas. 

IHR-muutokset eivät ole teknisiä – ne ovat vallankaappaus, joka verhotaan byrokratian viittaan. 


Ne uhkaavat oikeuttamme 

päättää omasta kehostamme,
 
liikkua vapaasti, 

puhua vapaasti. 


Ne uhkaavat 

Suomen sielua – itsenäisyyttämme, joka on maksettu verellä ja uhrauksilla.  


Mutta me emme ole voimattomia. 

Me olemme KANSA, joka on noussut ennenkin. 

Olemme kestäneet sodat, nälän, pimeyden. 

Meillä on sisua, joka ei taipu. 

Meillä on sydän, joka sykkii vapautta. 

Meillä on vielä aikaa – mutta vain hetki. 

19.7.2025 on määräaika, jolloin meidän on sanottava EI!  


Nouskaa, suomalaiset! 

Kirjoittakaa oikeuskanslerille (kirjaamo.okv@okv.fi), vaatikaa selvitystä. 

Ottakaa yhteyttä presidenttiin (https://www.presidentti.fi/), muistuttakaa häntä kansan vallasta. Kirjeellä tai spostilla: presidentti@tpk.fi.

Jättäkää adressi (www.adressit.com), jakakaa tämä viesti X:ssä, kaduilla, kodeissa. 

Herättäkää sokea Reettakin näkemään, että vapautemme on vaakalaudalla – mutta me voimme pelastaa sen!

Lopuksi: 

Me olemme Suomi!

Kansalaiset, 

tämä on meidän hetkemme. 

Tämä on hetki, jolloin jälkipolvet katsovat meitä ja kysyvät: 

Mitä te teitte, kun vapautemme oli uhattuna? 

Vastatkaamme heille: 

Me nousimme. 

Me puolustimme perustuslakiamme. 

Me pelastimme Suomen. 

Olkaa rohkeita. 

Olkaa yhtenäisiä. 

Olkaa suomalaisia. 

Hylätkää IHR-muutokset. 

Pelastakaa vapautemme.  

Yhdessä me voimme – ja me teemme sen!

Kunnioittavasti,  
Suomen kansan puolustaja

Kansalaiset, 

Kiitos luottamuksesta – tämä on meidän yhteinen taistelumme.

Toimenpidepyyntö oikeuskanslerille: 

Vetoomus Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisen terveyssäännöstön (IHR, 2005) muutosten hylkäämiseksi opt-out-menettelyssä ennen 19.7.2025

Päiväys: 10.7.2025  

Lähettäjä:

Vastaanottaja: 

Oikeuskansleri, Oikeuskanslerinvirasto  

Osoite: Snellmaninkatu 1, 00170 Helsinki  

Sähköposti:

Viite: Hallituksen esitys HE 35/2025 vp  

Arvoisa oikeuskansleri,  

Tällä toimenpidepyynnöllä pyydämme Teitä tutkimaan hallituksen esityksen HE 35/2025 vp (Maailman terveysjärjestön kansainväliseen terveyssäännöstöön (2005) tehtyjen muutosten hyväksyminen ja voimaansaattaminen) lainmukaisuuden ja perustuslainmukaisuuden sekä esittämään tasavallan presidentille ja valtioneuvostolle kiireellisen suosituksen irtisanoutua kyseisistä muutoksista opt-out-menettelyssä ennen 19.7.2025. 

Perustelumme nojaavat Suomen perustuslakiin (731/1999), valtiosopimusoppaaseen (UM, 2021), IHR-säännöstöön (2005, muutokset 2024) sekä oikeuskanslerin toimivaltaan (PL 112 §). 

Esitämme, että esityksen käsittely ja sisältö rikkovat perustuslain keskeisiä periaatteita, erityisesti kansallista itsemääräämisoikeutta, perusoikeuksia ja lainvalmistelun menettelyllisiä vaatimuksia, ja että opt-out-menettely on ainoa keino korjata tilanne ennen muutosten voimaantuloa.


1. Tausta ja oikeudellinen kehys

Maailman terveysjärjestön (WHO) 77. yleiskokouksessa 1.6.2024 hyväksyttiin päätöslauselmalla WHA77.17 muutoksia kansainväliseen terveyssäännöstöön (IHR, 2005). Hallituksen esitys HE 35/2025 vp ehdottaa näiden muutosten hyväksymistä ja voimaansaattamista Suomessa. 

Muutokset astuvat voimaan 19.9.2025, ellei Suomi hylkää niitä tai esitä niihin varaumia 10 kuukauden kuluessa WHO:n pääjohtajan ilmoituksesta (19.9.2024), eli viimeistään 19.7.2025 (IHR, artikla 59).  

Hallituksen esityksessä (HE 35/2025 vp) muutokset on luokiteltu teknisiksi ja sellaisiksi, jotka eivät siirrä merkittävää toimivaltaa WHO:lle eivätkä edellytä perustuslain säätämisjärjestystä (2/3 määräenemmistö, PL 94 §). Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä (StVM, 11.6.2025) todetaan, että muutokset eivät sido Suomea oikeudellisesti, ja kansallinen päätösvalta säilyy. 

Väitämme, että tämä tulkinta on virheellinen ja että esitys rikkoo perustuslain keskeisiä periaatteita seuraavilla perusteilla.


2. Perustuslainvastaisuuden perusteet

2.1 Merkittävän toimivallan siirto WHO:lle (PL 94 §)

Perustuslain 94 §:n 2 momentin mukaan kansainvälinen velvoite, joka sisältää merkittävää toimivallan siirtoa kansainväliselle järjestölle, edellyttää eduskunnan hyväksyntää 2/3 määräenemmistöllä. 

IHR-muutokset, erityisesti artiklat 12, 15, 16, 18, 23, 31 ja 44, siirtävät merkittävää päätösvaltaa WHO:lle seuraavasti:  

Artikla 12: 

WHO:n pääjohtaja voi yksipuolisesti julistaa kansainvälisen kansanterveysuhan tai pandemiahätätilanteen, mikä velvoittaa jäsenvaltioita toimiin. 

Tämä rajoittaa kansallista harkintavaltaa, sillä hätätilanteen julistaminen voi laukaista sitovia suosituksia (artiklat 15 ja 16).  


Artiklat 15 ja 16: 

Väliaikaiset ja pysyvät suositukset on muotoiltu siten, että ne tosiasiallisesti velvoittavat valtioita, vaikka ne nimellisesti ovat "suosituksia". 

Esimerkiksi koronapandemian aikana WHO:n suositukset johtivat laajoihin kansallisiin rajoituksiin, vaikka niiden sitovuus kiistettiin.  


Artiklat 18 ja 23: 

Nämä artiklat mahdollistavat matkustusrajoitukset, terveystarkastukset ja karanteenit, jotka rajoittavat perustuslain 9 §:n mukaista liikkumisvapautta.  


Artikla 31: 

Pakkotoimet, kuten pakolliset rokotukset tai lääketieteelliset toimenpiteet, ovat mahdollisia tietyissä tilanteissa, mikä voi rikkoa perustuslain 7 §:n mukaista itsemääräämisoikeutta.  


Artikla 44: 

Disinformaation torjuntaa koskevat velvoitteet voivat johtaa sananvapauden (PL 12 §) rajoittamiseen, kuten koronapandemian aikana nähtiin useissa maissa.  

Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen tulkintakäytännön mukaan (esim. PeVL 11/2000 vp, PeVL 31/2001 vp) toimivallan siirto on merkittävää, jos se vaikuttaa kansalliseen itsemääräämisoikeuteen tai perusoikeuksiin. 

IHR-muutokset täyttävät nämä kriteerit, koska ne luovat WHO:lle mahdollisuuden ohjata kansallisia päätöksiä terveyskriiseissä ilman riittävää kansallista harkintavaltaa. 

Hallituksen esityksen väite, että muutokset ovat teknisiä, on harhaanjohtava, sillä ne sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä, jotka edellyttävät perustuslain säätämisjärjestystä (PL 94 § ja 95 §).  


Johtopäätös: 

Esityksen käsittely tavallisessa säätämisjärjestyksessä ilman perustuslakivaliokunnan arviointia rikkoo perustuslain 94 §:ää ja 95 §:ää.


2.2. Perusoikeuksien rajoittaminen ilman perustuslain mukaista perustetta (PL 7 §, 9 §, 12 §, 23 §)

IHR-muutokset sisältävät määräyksiä, jotka voivat rajoittaa seuraavia perusoikeuksia:  


Itsemääräämisoikeus (PL 7 §):
 
Artikla 31 mahdollistaa pakkotoimet, kuten pakolliset rokotukset tai lääketieteelliset toimenpiteet, jotka ovat ristiriidassa tartuntatautilain (1227/2016) periaatteiden kanssa. 

Suomessa pakkotoimet edellyttävät yksilön suostumusta (Tartuntatautilaki 47 §), mutta IHR-muutokset voivat painostaa valtioita ottamaan käyttöön tiukempia toimenpiteitä.  


Liikkumisvapaus (PL 9 §): 

Artiklat 18 ja 23 sallivat matkustusrajoitukset ja terveystarkastukset, jotka rajoittavat liikkumisvapautta. 

Koronapandemian aikana vastaavat rajoitukset toteutettiin tartuntatautilain nojalla, mutta IHR-muutokset voivat tehdä tällaisista rajoituksista pysyviä ilman perustuslain 23 §:n mukaista väliaikaisuusvaatimusta.  


Sananvapaus (PL 12 §): 

Artikla 44 velvoittaa valtioita torjumaan disinformaatiota, mikä voi johtaa sensuuriin tai sananvapauden rajoittamiseen, kuten nähtiin koronapandemian aikana (esim. sosiaalisen median sisältöjen poistot).  

Perustuslain 23 § sallii perusoikeuksien rajoittamisen poikkeusoloissa vain väliaikaisesti ja lailla. 

IHR-muutokset ovat kuitenkin pysyviä, ja niiden toimeenpano voi johtaa perusoikeuksien rajoittamiseen ilman riittävää kansallista lainsäädäntöä tai perustuslain mukaista perustetta. 

Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön mukaan (esim. PeVL 26/2018 vp) perusoikeuksien rajoitusten tulee olla tarkkarajaisia ja oikeasuhtaisia, mitä IHR-muutokset eivät täytä.


Johtopäätös: 

IHR-muutokset rajoittavat perusoikeuksia ilman perustuslain mukaista perustetta, rikkovat PL 7 §:ää, 9 §:ää, 12 §:ää ja 23 §:ää, ja niiden käsittely ilman perustuslakivaliokunnan arviota on perustuslain vastaista.


2.3. Lainvalmistelun menettelylliset puutteet (PL 2 §, Hallintolaki 434/2003)

Hallituksen esityksen valmistelu ja eduskuntakäsittely sisältävät merkittäviä menettelyllisiä puutteita:  


Lausuntokierroksen epäasianmukainen käsittely:
 
Esitykseen saatiin 277 lausuntoa, joista valtaosa (yli 200) vastusti muutoksia perusoikeus- ja itsemääräämisoikeushuolien vuoksi (esim. lausunnot Sylvi Silvennoinen-Kassinen, Jarkko Silvola). 

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä (StVM, 11.6.2025) mainitaan vain "kaksi kriittistä asiantuntijalausuntoa", mikä on harhaanjohtavaa ja vastoin hallintolain (434/2003) 45 §:n vaatimusta lausuntojen asianmukaisesta huomioimisesta. Valtiosopimusoppaan (UM, 2021) mukaan lausuntokierroksen tulee olla kattava ja perusteltu, mitä ei ole noudatettu.  


Perustuslakivaliokunnan arvioinnin ohittaminen: 

Esitys olisi pitänyt käsitellä perustuslakivaliokunnassa, koska se sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä ja vaikuttaa perusoikeuksiin (PeVL 11/2000 vp). Valiokunnan ohittaminen rikkoo perustuslain 74 §:ää ja eduskunnan työjärjestystä.  


Harhaanjohtava esittely eduskunnassa: 

Krista Kiurun (sd) esittely täysistunnossa 11.6.2025 oli puutteellinen, koska se ei huomioinut lausuntojen laajaa kritiikkiä eikä tuonut esiin perusoikeusvaikutuksia. Tämä rikkoo perustuslain 2 §:n mukaista lainalaisuusperiaatetta ja eduskunnan tiedonsaantioikeutta (PL 50 §).  


Äänestyksen puuttuminen: 

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti ilman äänestystä Oskari Valtolan (kok) puheenvuoron jälkeen (PTK 64/2025). 

Tämä esti kansanedustajia ilmaisemasta eriäviä mielipiteitä, mikä on vastoin eduskunnan työjärjestyksen mukaista avointa päätöksentekoa.


Johtopäätös: 

Esityksen valmistelu ja käsittely rikkovat perustuslain 2 §:ää, hallintolain 45 §:ää ja valtiosopimusoppaan menettelyvaatimuksia.


2.4. EU:n toimivallan rajat (SEUT 2–6 artiklat)

Hallituksen esityksessä todetaan, että IHR-muutokset eivät koske EU:n yksinomaista toimivaltaa, mutta tämä ei poista kansallisen perustuslainmukaisuuden arviointia. 

Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön mukaan (esim. PeVL 6/2005 vp) jaetun toimivallan sopimuksista on selkeästi osoitettava, mitkä osat kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan. 

IHR-muutokset sisältävät määräyksiä (esim. artikla 31), jotka kuuluvat kansalliseen toimivaltaan, mutta niiden perustuslainmukaisuutta ei ole arvioitu riittävästi. 

Tämä rikkoo perustuslain 94 §:n ja 95 §:n vaatimuksia.


Johtopäätös: 

Esityksen käsittely ilman EU:n ja kansallisen toimivallan selkeää erittelyä on perustuslain vastaista.


3. Opt-out-menettelyn oikeudellinen ja poliittinen välttämättömyys

IHR:n artikla 59 mahdollistaa muutosten hylkäämisen tai varaumien esittämisen 10 kuukauden kuluessa WHO:n pääjohtajan ilmoituksesta (19.9.2024), eli viimeistään 19.7.2025. 

Tämä on ainoa oikeudellinen keino korjata esityksen perustuslainvastaisuudet ennen sen voimaantuloa 19.9.2025.
 
Perustelumme opt-out-menettelyn välttämättömyydelle ovat seuraavat:


1. Kansallisen itsemääräämisoikeuden turvaaminen: 

IHR-muutokset siirtävät merkittävää päätösvaltaa WHO:lle, mikä on ristiriidassa perustuslain 1 §:n kanssa, joka korostaa Suomen suvereniteettia. 

Opt-out-menettely on ainoa tapa varmistaa, että Suomi säilyttää täyden päätösvallan terveyskriisien hallinnassa.  


2. Perusoikeuksien suoja:
 
Muutokset voivat johtaa perusoikeuksien rajoittamiseen ilman perustuslain mukaista perustetta. 

Opt-out-menettely estää näiden rajoitusten voimaantulon ja suojaa kansalaisten oikeuksia.  


3. Menettelyvirheiden korjaaminen: 

Esityksen käsittelyn menettelylliset puutteet (lausuntokierroksen sivuuttaminen, perustuslakivaliokunnan ohittaminen) tekevät sen hyväksymisen oikeudellisesti kyseenalaiseksi. 

Opt-out-menettely on ainoa keino estää perustuslainvastaisen päätöksen voimaantulo.  


4. Kansan luottamus: 

Laaja kansalaiskritiikki (277 lausuntoa, joista yli 200 kriittisiä) osoittaa, että muutokset eivät nauti kansan tukea. 

Tasavallan presidentin on kansan presidenttinä toimittava kansalaisten oikeuksien ja itsemääräämisoikeuden puolustajana (PL 93 §).  


4. Oikeuskanslerin toimivalta ja velvollisuus

Perustuslain 112 §:n mukaan oikeuskansleri valvoo valtioneuvoston ja eduskunnan päätösten lainmukaisuutta ja voi antaa suosituksia lainvastaisuuksien korjaamiseksi. Esitämme, että oikeuskansleri:  


1. Tutkii esityksen lainmukaisuuden: 

Selvittää, rikkooko HE 35/2025 vp perustuslain 1 §:ää, 2 §:ää, 7 §:ää, 9 §:ää, 12 §:ää, 23 §:ää, 94 §:ää ja 95 §:ää sekä hallintolain 45 §:ää.  


2. Suosittelee opt-out-menettelyä:
 
Esittää valtioneuvostolle ja tasavallan presidentille kiireellisen suosituksen IHR-muutosten hylkäämiseksi ennen 19.7.2025.  


3. Julkistaa lausunnon: 

Antaa julkisen lausunnon esityksen perustuslainvastaisuuksista kansalaisten tiedonsaantioikeuden ja luottamuksen turvaamiseksi (PL 12 §).  

Oikeuskanslerin toimivaltaan kuuluu myös ennakoiva valvonta (OKV:n ohjeistus, 2021), joten kiireellinen toiminta ennen määräajan umpeutumista on perusteltua.


5. Vetoomus tasavallan presidentille

Arvoisa tasavallan presidentti, kansan presidenttinä Teillä on perustuslain 93 §:n mukainen vastuu ulkopolitiikan johtamisesta ja kansainvälisten sopimusten hyväksymisestä. 

IHR-muutokset uhkaavat kansallista itsemääräämisoikeutta ja perusoikeuksia, ja niiden hyväksyminen on tapahtunut perustuslainvastaisessa menettelyssä. 


Pyydämme, että:  


Hylkäätte IHR-muutokset opt-out-menettelyssä ennen 19.7.2025, jotta Suomi säilyttää täyden päätösvallan terveyskriisien hallinnassa.  


Kuuntelette kansalaisten huolta:
 
Laaja lausuntopalautteen vastustus (yli 200 kriittistä lausuntoa) osoittaa, että muutokset eivät nauti kansan tukea.  


Toimitte perustuslain puolustajana:
 
Perustuslain 1 §:n mukainen suvereniteetti ja kansalaisten perusoikeudet ovat etusijalla kansainvälisten velvoitteiden edessä.  


6. Johtopäätökset

Hallituksen esitys HE 35/2025 vp rikkoo perustuslain keskeisiä periaatteita, erityisesti kansallista itsemääräämisoikeutta (PL 1 §), perusoikeuksia (PL 7 §, 9 §, 12 §, 23 §) ja lainvalmistelun menettelyllisiä vaatimuksia (PL 2 §, Hallintolaki 45 §). 

IHR-muutokset siirtävät merkittävää toimivaltaa WHO:lle ilman perustuslain säätämisjärjestystä (PL 94 §, 95 §) ja voivat johtaa perusoikeuksien rajoittamiseen ilman riittävää kansallista harkintavaltaa.  

Ainoa oikeudellinen ja poliittinen keino korjata tilanne on hylätä muutokset opt-out-menettelyssä ennen 19.7.2025. 

Pyydämme oikeuskansleria tutkimaan esityksen lainmukaisuuden kiireellisesti ja suosittelemaan tasavallan presidentille ja valtioneuvostolle muutosten hylkäämistä. 

Tämä on välttämätöntä kansallisen itsemääräämisoikeuden, perusoikeuksien ja kansalaisten luottamuksen turvaamiseksi.


7. Lähteet


Suomen perustuslaki (731/1999).(https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/1998/1).

Hallituksen esitys HE 35/2025 vp.(https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/35).

Valtiosopimusopas (UM, 2021).  

WHO:n kansainvälinen terveyssäännöstö (2005, muutokset 2024).

Eduskunnan täysistuntopöytäkirja PTK 64/2025 (11.6.2025).

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö (StVM, 11.6.2025).

Perustuslakivaliokunnan lausunnot (PeVL 11/2000 vp, PeVL 31/2001 vp, PeVL 6/2005 vp, PeVL 26/2018 vp).  

Hallintolaki (434/2003).

Tartuntatautilaki (1227/2016).  


Liitteet:  

1. Yhteenveto kriittisistä lausunnoista (277 kpl, saatavilla eduskunnan tietopalvelusta).  

2. IHR-muutosten keskeiset artiklat (12, 15, 16, 18, 23, 31, 44).  


Pyyntö: 

Pyydämme vahvistusta toimenpidepyynnön vastaanottamisesta ja tietoa asian käsittelyn etenemisestä.
 
Toimenpidepyyntö on lähetetty turvaviestillä
 

Kunnioittavasti,  




Kommentit

Suositut postaukset

Elämänkokemus.

Myrkkyinjektioilla rikotaan perustuslakia!

SUOMI ON KAAPATTU – JA KUKAAN EI HUOMANNUT!