Kuinka Suomea vietiin kuin pässiä narussa – ja KANSA EI saanut tietää!
Kuinka Suomea vietiin kuin pässiä narussa – ja KANSA ei saanut tietää!
Kansalaispuheenvuoro presidentille, medialle ja koko Suomen kansalle
– Totuus IHR-säännöstön laittomasta hyväksymisestä ja siitä, miten Suomen itsenäisyys on vaarassa hiipiä käsistämme hiljaisesti ja ilman taistelua –
Kansalainen,
Kuvittele hetki, että kaikki mitä pidät itsestäänselvyytenä – päätösvalta omasta kehostasi, vapaus liikkua, oikeus ilmaista huolesi – voitaisiin viedä sinulta pois ilman että sinulta koskaan kysytään mitään.
Ei kansanäänestystä.
Ei avointa keskustelua.
Ei edes uutisia.
Tervetuloa Suomeen vuonna 2025.
Meille on myyty kansainvälinen sopimus, nimeltä IHR – kansainvälinen terveyssäännöstö – kuin huomaamatta, kuin varjo ovenraosta.
Mutta nyt valo osuu sisään, ja paljastaa kaiken.

Kesäkuun 11. päivänä 2025, eduskunnan täysistunnossa, käsiteltiin hallituksen esitys HE 35/2025 vp.
Pöydällä oli Maailman terveysjärjestön IHR-säännöstön muutokset.
Mutta älä hämäänny sanasta “tekninen”.
Tässä ei ollut kyse vain taulukoinnista.
Tässä oli kyse siitä, luovutetaanko Suomen päätösvaltaa ulkopuoliselle taholle – WHO:lle.
Valiokunta oli "yksimielinen", todettiin.
Ei äänestystä.
Ei perustuslakivaliokunnan vaatimusta 2/3 enemmistöstä.
Ja näin, kuin näytelmässä, lakiesitys hyväksyttiin – ilman vastarintaa, ilman valoa, ilman kysymyksiä.

Eikä tämä ole vain tunteellinen väite – vaan lakikirjojen, oppaiden ja perustuslain oma ääni huutaa nyt kansalle: tämä menettely oli laiton.

"Siltä osin kuin sopimusmääräykset kuuluvat jäsenvaltion toimivaltaan, valtiosäännön mukainen päätös sopimukseen sitoutumisesta edellyttää hyväksymistä."
Toisin sanoen:

Mutta mitä tapahtui?

Tämä on kuin varas, joka sanoo ettei ottanut mitään, vaikka tavarat ovat taskussa.
Tämä oli oikeudellinen silmänkääntötemppu.

Jos tämä annetaan tapahtua, Suomen lainsäädäntöä voidaan jatkossa muuttaa WHO:n suositusten mukaiseksi ilman demokraattista prosessia.
WHO:n pääjohtaja voi määrätä, että terveet ihmiset eristetään.
Kansallinen rokotusohjelma voidaan ohittaa.
Kansa pakotetaan pakkokeinoja käyttäen ottamaan pakkorokotteita WHO:n pääjohtajan julistuksella.
Kansalaisia voidaan sensuroida “väärästä informaatiosta”.
Ja kaikki tämä voidaan tehdä kansallisen päätöksenteon ohi.

miksi media vaikenee?
Miksi asiasta ei puhuta?
Vastaus on pelottava:
Koska se on jo osittain tehty.
Valtio ei halua myöntää virhettä.
Virkamiehet pelaavat aikaa.
Ja monet päättäjät eivät edes ymmärrä, mitä ovat tulleet "hyväksyneeksi".
Mutta me emme vaikene.


1. Presidenttiä käyttämään toimivaltaansa ja ilmoittamaan Suomen opt-out-oikeudesta ennen määräaikaa 19.7.2025.
2. Oikeuskansleria ja perustuslakivaliokuntaa tutkimaan menettelyn lainmukaisuuden.
3. Koko asiakirjaprosessin julkistamista ja uutta käsittelyä eduskunnassa 2/3 enemmistön vaatimuksella.

Joko sanomme "ei" hiljaiselle vallan luovutukselle – tai joudumme katsomaan lastamme silmiin ja myöntämään, ettemme tehneet mitään.
Tämä ei ole enää "teoria".
Tämä ei ole enää "ehkä joskus".
Tämä on nyt.
Tämä on todellisuutta.
Ja vielä voimme toimia.
Me olemme Suomi.
Me päätämme itse.
Hallituksen ja eduskunnan toiminta IHR-muutosten hyväksymisessä oli ristiriidassa Suomen valtiosäännön ja valtiosopimusoppaan linjausten kanssa.
Tässä perusteltu analyysi, joka voidaan käyttää oikeuskanslerille, presidentille tai eduskunnan uudelle käsittelypyynnössä – vedoten nimenomaan valtiosopimusoppaaseen:


Valtioneuvoston julkaisema "Valtiosopimusopas" (UM 2021 / julkinen ohjeistus) toteaa seuraavaa:
"Siltä osin kuin sopimusmääräykset kuuluvat jäsenvaltion toimivaltaan, valtiosäännön mukainen päätös sopimukseen sitoutumisesta edellyttää hyväksymistä."

Jos sopimus vaikuttaa kansalliseen toimivaltaan, kuten esimerkiksi viranomaisten päätösvaltaan, lainsäädäntöön tai perusoikeuksiin – edellytetään valtiosäännön mukaista hyväksymismenettelyä eli eduskunnan nimenomaista päätöstä 94–95 §:n mukaisesti.

IHR-uudistukset (2022–2024) sisältävät määräyksiä, jotka:
Velvoittavat jäsenvaltioita toimimaan WHO:n suositusten pohjalta ilman omaa päätösvaltaa (artiklat 13A, 18 ja liite 1).
Puuttuvat kansalliseen toimivaltaan mm. terveydenhuollon, liikkumisvapauden ja sensuurin osalta.
Velvoittavat muuttamaan kansallista lainsäädäntöä, jotta se on WHO:n linjan mukainen.


Valtiosopimusopas selkeästi edellyttää valtiosäännön mukaista menettelyä, kun sopimus vaikuttaa kansalliseen toimivaltaan.
Hallituksen esityksessä HE 35/2025 vp kuitenkin esitettiin, että kyseessä olisi “sekasopimus”, mutta vältettiin perustuslakivaliokunnan arviointi ja 2/3 enemmistön hyväksyntä.
Tämä on valtiosäännön ja valtiosopimusoppaan hengen ja kirjaimen vastaista.

1. IHR on valtiosopimus, joka kuuluu Suomen toimivaltaan siltä osin kuin se vaikuttaa maan sisäiseen lainsäädäntöön ja viranomaispäätöksiin.
2. Valtiosopimusopas edellyttää tällöin valtiosäännön mukaista menettelyä (eduskunnan hyväksyntä, mahdollisesti 2/3 enemmistöllä).
3. Koska tätä ei noudatettu, sitoutuminen on mitätön tai ainakin pätemätön kansallisen oikeuden näkökulmasta.

Käytä tätä argumenttia oikeuskanslerin ja presidentin vetoomuksessa:
"Valtiosopimusopas ohjeistaa selkeästi valtiosäännön mukaisuudesta silloin, kun kansallinen toimivalta on kyseessä."
Vetoa siihen, että sopimukseen sitoutuminen ilman perustuslain menettelyä on mitätön teko, eikä sido Suomea oikeudellisesti.
Jos 19.7.2025 mennessä ei tehdä opt-out-ilmoitusta, Suomen hallitus voi syyllistyä toimivaltansa ylittämiseen.
ERITTÄIN VAHVA KATSELUSUOSITUS
Kommentit
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia?
Ota kantaa - nyt, heti tai ihan oitis, joko lyhyen napakasti tai polveilevalla tajunnanvirralla.
Sana on vapaa!
S’il te plaît.