Vapaus Valita – Puretaan pakollinen Yle-vero!
Arvoisa yleisö, kansalaiset – te, jotka vielä uskotte reiluun Suomeen, jossa oikeudenmukaisuus, vapaus ja totuus kantavat!
Olemme tulleet tienristeykseen, jossa jokaisen ajattelevan suomalaisen on aika kysyä: onko Yle-vero enää oikeutettu, perusteltu tai hyväksyttävä?
Miksi me maksamme kansalaisina vuosittain jopa satoja euroja pakolla – ilman valinnanvapautta – palvelusta, jonka sisältö ei enää palvele koko kansaa?
Miksi meillä ei ole oikeutta valita, mitä haluamme tukea, ja mistä maksamme?
Yle-veron nimissä meitä velvoitetaan rahoittamaan ohjelmistoa, joka monien mielestä ei enää heijasta kansan syvien rivien ääntä, vaan tiettyjen agendojen, poliittisten linjausten ja globalististen suuntausten etuja.
Meitä ei kuunnella.
Meitä ei edusteta.
Ja silti – me maksamme ylen pakkoveroa.
Yleisradio on asetettu erityisasemaan:
se ei toimi markkinatalouden ehdoilla, se ei joudu kilpailemaan sisällöillään, eikä sen tarvitse kuunnella asiakkaitaan – meitä.
Vaikka koko kansa boikotoisi Yleisradiota, rahat kerättäisiin silti.
Eikö tämä ole määritelmän mukaisesti pakkoveroa – eikä enää yhteiseksi hyväksi kerättyä varoja?
Kansan tahto on ohitettu, ja kansalaiset ovat menettäneet mahdollisuuden äänestää lompakollaan.
Missä on valinnanvapaus?
Missä on perustuslain turvaama sananvapaus ja vakaumuksen kunnioitus?
Arvoisat kansalaiset – Yleisradion tehtävänä oli palvella koko kansaa, puolueettomasti ja rakentavasti.
Mutta mitä me näemme nyt?
Kampanjointia ilman kriittistä keskustelua.
Sensurointia, yksipuolisuutta ja vaikenemista asioista, joista juuri nyt pitäisi puhua.
Ylen rahoitusta ei valvo riippumaton elin.
Ylen ohjelmien tasosta ei vastaa kilpailu.
Ja kun varoja käsitellään miljoonien päivävauhdilla ilman ulkopuolista tarkastusta, syntyy kysymys:
kuka hyötyy?
Ja kuka maksaa?
Kysyn teiltä nyt: miksi suomalaisilla ei ole oikeutta päättää, haluavatko tukea Yleisradiota – vai eivät?
Miksi ei voida siirtyä maksukorttipohjaiseen malliin tai antaa mahdollisuus ohjata veron osuus vaihtoehtoiselle medialle?
Emme enää tarvitse valtiollista uutiskoneistoa, joka toimii kuin 1900-luvun propagandaväline.
Meillä on internet, meillä on vaihtoehtoja.
Me tarvitsemme vapautta, emme pakkotukea agendalle, jota emme itse valinneet.
Ystäväni – nyt on aika puhua.
Nyt on aika toimia.
Nyt on aika herätä.
Ei enää pakkoveroa propagandasta.
Ei enää veronmaksua hiljentämisestä, hämäryydestä ja yksipuolisesta totuudesta.
Me haluamme Suomen, jossa kansa valitsee – ei valtamedia.
Me haluamme Suomen, jossa totuus ei tarvitse lupaa tullakseen kuulluksi.
Ja me haluamme Suomen, jossa ketään ei pakoteta maksamaan siitä, mikä ei palvele hänen arvojaan, hänen uskoaan tai hänen järkeään.
Yle-vero on lakkautettava.
Sen tilalle on rakennettava vapauden, valinnan ja vastuun malli.
Rohkeus on kansakunnan pelastaja.
Kiitos Teille.
Ehdotus kansalaisaloitteeksi Yle-veron lakkauttamisesta: Juridinen ja oikeudellinen analyysi
1. Yle-veron perustuslaillisuus ja oikeudenmukaisuus
Yle-veroa voidaan tarkastella Suomen perustuslain valossa, erityisesti perusoikeuksien ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Perustuslain 6 §:n mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, ja 15 §:n mukaan jokaisen omaisuus on turvattu.
Yle-vero kohdistuu kaikkiin kansalaisiin riippumatta heidän tahdostaan tai kiinnostuksestaan Yleisradion palveluja kohtaan.
Tämä herättää kysymyksiä oikeudenmukaisuudesta ja kohtuullisuudesta, erityisesti tilanteissa, joissa kansalainen ei käytä lainkaan Yleisradion palveluja tai pitää niiden sisältöä omien arvojensa vastaisena.
Tässä mielessä Yle-vero voi vaikuttaa enemmän pakolliselta maksulta kuin vapaaehtoiselta palvelumaksulta, mikä asettaa kyseenalaiseksi sen oikeutuksen perustuslain valossa.
2. Kuluttajan oikeudet ja valinnanvapaus
Euroopan unionin lainsäädäntö ja Suomen kuluttajansuojalainsäädäntö korostavat kuluttajien oikeuksia ja valinnanvapautta.
Yle-vero pakottaa kansalaiset maksamaan palveluista, joita he eivät välttämättä käytä tai halua tukea.
Kuluttajan näkökulmasta tämä rikkoo valinnanvapauden periaatetta, jossa jokaisella pitäisi olla mahdollisuus valita itse, mitä palveluja hankkii ja tukee rahallisesti.
Tämä on erityisen tärkeää tilanteessa, jossa markkinoilla on saatavilla runsaasti vaihtoehtoisia palveluja ilman pakollista verotusta.
3. Politiikan ja journalismin riippumattomuus
Yleisradion riippumattomuus on keskeinen kysymys, kun pohditaan sen rahoitusta ja toimintaa.
Yleisradion hallintoneuvoston poliittinen kokoonpano saattaa synnyttää vaikutelman poliittisesta sitoutuneisuudesta, mikä voi vaarantaa uutisoinnin puolueettomuuden ja objektiivisuuden.
Koska Yleisradion rahoitus tulee suoraan valtiolta Yle-veron kautta, se voi altistua poliittiselle painostukselle tai ohjaukselle.
Tämä on ristiriidassa journalismin perusperiaatteiden kanssa, jotka edellyttävät vapaata ja riippumatonta tiedonvälitystä.
4. Taloudelliset vaikutukset ja kilpailuneutraliteetti
Yle-vero vaikuttaa myös markkinoiden kilpailutilanteeseen.
Valtion tuella toimiva Yleisradio saattaa asettaa kaupalliset mediayhtiöt epätasa-arvoiseen asemaan, koska nämä joutuvat rahoittamaan toimintansa yksinomaan mainostuloilla ja tilaajamaksuilla.
Kilpailuneutraliteetin periaatteen mukaan valtion ei tulisi asettaa julkisia toimijoita epäreiluun etuasemaan verrattuna yksityisiin toimijoihin, mikä voi vääristää markkinoita ja heikentää kilpailua.
Tämä voisi johtaa myös median monimuotoisuuden kaventumiseen, jos kaupalliset toimijat joutuvat lopettamaan toimintansa epäreilun kilpailun vuoksi.
5. Ehdotukset vaihtoehtoisista rahoitusmalleista
Kansalaisten oikeuksien ja valinnanvapauden turvaamiseksi sekä kilpailuneutraliteetin edistämiseksi voitaisiin harkita Yle-veron korvaamista vaihtoehtoisilla rahoitusmalleilla.
Yksi mahdollisuus on siirtyä vapaaehtoiseen maksukorttimalliin, jossa kansalaiset voivat halutessaan tilata Yleisradion palveluja maksua vastaan.
Toinen vaihtoehto on mainosrahoitteinen malli, jossa Yleisradio hankkisi rahoituksensa mainostuloilla samalla tavalla kuin kaupalliset mediayhtiöt.
Näin varmistettaisiin, että vain ne kansalaiset, jotka haluavat käyttää Yleisradion palveluja, osallistuvat sen rahoittamiseen, ja samalla turvattaisiin tiedonvälityksen riippumattomuus ja markkinoiden terve kilpailu.
Johtopäätökset
Yle-veron lakkauttaminen ja siirtyminen vapaaehtoisiin rahoitusmalleihin parantaisi kansalaisten oikeuksia ja valinnanvapautta, turvaisi kilpailuneutraliteetin markkinoilla ja edistäisi tiedonvälityksen riippumattomuutta.
Tällainen muutos olisi linjassa perusoikeuksien, kuluttajansuojan ja demokratian periaatteiden kanssa, ja se voisi vastata paremmin nyky-yhteiskunnan monimuotoisiin tarpeisiin ja arvoihin.
Tässä on lista Suomen laista ja säädöksistä, jotka liittyvät yllä mainittuun Yle-veroaloitteeseen. Lainkohdat tuovat juridista painoarvoa ja kontekstia esitettyihin argumentteihin:
1. Suomen perustuslaki (731/1999)
6 § Yhdenvertaisuus: Jokainen on yhdenvertainen lain edessä. Tämä kohta korostaa, että Yle-vero tulisi kohdella kaikkia kansalaisia oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
15 § Omaisuuden suoja: Jokaisen omaisuus on turvattu. Pakollinen Yle-vero voidaan nähdä omaisuuden pakkoluovutuksena valtion hyväksi ilman suoraa vastinetta.
12 § Sananvapaus: Jokaisella on sananvapaus, joka sisältää oikeuden ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä. Tähän liittyy kysymys Yleisradion ohjelmiston sisällön puolueettomuudesta ja sananvapauden turvaamisesta.
2. Laki Yleisradio Oy:stä (1380/1993)
7 § Toiminta julkisen palvelun yhtiönä: Laki määrittelee Yleisradion julkisen palvelun tehtävät, joihin kuuluvat muun muassa monikulttuurisuuden edistäminen ja tiedonvälityksen varmistaminen.
Tämä kohta asettaa velvoitteita Yleisradiolle, mutta myös herättää kysymyksiä sen poliittisesta riippumattomuudesta ja ohjelmasisältöjen puolueettomuudesta.
6 § Rahoitus: Yleisradion rahoitus perustuu Yle-veroon. Laki määrää, että Yleisradion on saatava riittävä rahoitus julkisen palvelun tehtäviensä täyttämiseksi. Tämä kohta on keskeinen Yle-veron oikeutusta ja vaihtoehtoisten rahoitusmallien pohtimista koskevissa keskusteluissa.
3. Kuluttajansuojalaki (38/1978)
Kuluttajien oikeudet: Laki suojaa kuluttajia erityisesti harhaanjohtavalta markkinoinnilta ja palveluiden pakkomyynniltä.
Vaikka Yle-vero ei suoraan kuulu kuluttajansuojalain piiriin, sen tarkastelu kuluttajaoikeuksien ja valinnanvapauden näkökulmasta on relevanttia, kun pohditaan, miten kansalaiset voivat vaikuttaa maksamiensa palveluiden sisältöön.
4. Euroopan ihmisoikeussopimus
10 artikla Sananvapaus: Jokaisella on oikeus sananvapauteen, johon sisältyy oikeus ilmaista, vastaanottaa ja levittää tietoa ja ajatuksia ilman viranomaisten puuttumista. Tämä asettaa vaatimuksia Yleisradion ohjelmiston puolueettomuudelle ja moniarvoisuudelle.
5. Kilpailulaki (948/2011)
Kilpailuneutraliteetti: Lain tarkoitus on turvata tervettä ja toimivaa taloudellista kilpailua. Yle-vero voi asettaa kaupalliset toimijat epätasa-arvoiseen asemaan, mikä herättää kysymyksiä kilpailun vääristymisestä ja julkisen palvelun yhtiön roolista markkinoilla.
Näitä lainkohtia voidaan käyttää juridisina perusteluina kansalaisaloitteessa, joka vaatii Yle-veron lakkauttamista ja vaihtoehtoisten rahoitusmallien käyttöönottoa.
Lainsäädännön kautta voidaan tuoda esiin oikeudellisia argumentteja, jotka tukevat kansalaisten oikeuksia, valinnanvapautta ja markkinoiden tervettä kilpailua.
Tässä on valmis toinen kansalaisaloitteen esitysteksti, jonka voit julkaista kansalaisaloite.fi-palvelussa tai käyttää vastaavassa ympäristössä:
Aloitteen nimi:
Yle-veron poistaminen ja siirtyminen vapaaehtoiseen rahoitusmalliin
Aloitteen sisältö:
Kansalaisaloitteella esitetään, että eduskunta ryhtyy toimiin Yleisradion rahoitusta koskevan lain (Yleisradiolaki 1380/1993, 30 §) muuttamiseksi siten, että nykyinen Yle-vero poistetaan ja tilalle luodaan vapaaehtoinen rahoitusmalli, joka perustuu yksilön valinnanvapauteen. Malli voisi olla esimerkiksi maksukorttipohjainen, tilausperusteinen tai vaihtoehtoisten julkisten medioiden tukemista salliva järjestelmä.
Perustelut:
Nykyinen Yle-vero on kansalaisille pakollinen riippumatta siitä, käyttävätkö he Yleisradion palveluja tai kokevatko ne edustavan omia arvojaan ja tarpeitaan. Tämä rahoitusmalli ei perustu valinnanvapauteen, vaan toimii käytännössä pakkoverona, jota peritään kaikilta verovelvollisilta yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä.
Yleisradion toimintaedellytykset on taattava, mutta se ei saa tapahtua kansalaisten sananvapauden ja vakaumuksellisen omantunnon kustannuksella. Julkisesti rahoitetun median tulisi edustaa tasapuolisesti kansalaisten eri näkemyksiä ja olla jatkuvan kansalaispalautteen ja riippumattoman arvioinnin kohteena. Valtion taloudellisen tuen ei tule perustua automaatioon, vaan sen tulee nojata yhteiskunnalliseen legitimiteettiin ja kansalaisten luottamukseen.
Ehdotettu malli edistää demokratiaa, sananvapautta, medialukutaitoa ja kansalaisten vastuullista osallistumista julkiseen keskusteluun. Se tukee media-alan moninaisuutta ja tuo aidon kilpailun myös julkisen viestinnän kenttään.
Tavoitteena on:
1. Poistaa nykyinen Yle-vero (verotusmenettelystä annetun lain mukainen ennakonpidätykseen rinnastuva maksu).
2. Rakentaa uusi vapaaehtoinen rahoitusmalli, joka voi perustua esimerkiksi tilausmaksuun, lahjoituksiin tai valinnaiseen tukeen eri medioille.
3. Taata kansalaisten oikeus valita, mihin julkisen palvelun sisältöihin heidän rahansa kohdistetaan.
4. Vahvistaa riippumatonta ja moniarvoista mediakenttää.
Aloitteen oikeusperusta:
Perustuslain 12 § turvaa sananvapauden sekä oikeuden vastaanottaa ja levittää tietoa ilman viranomaisten ennakkosensuuria. Kansalaisilla tulee olla myös oikeus olla osallistumatta sellaisen viestintäsisällön rahoittamiseen, jota he pitävät omien arvojensa tai vakaumuksensa vastaisena.
Aloitteen nimi:
Yle-veron poistaminen ja siirtyminen vapaaehtoiseen rahoitusmalliin
Aloitteen sisältö:
Kansalaisaloitteella esitetään, että eduskunta ryhtyy toimiin Yleisradion rahoitusta koskevan lain (Yleisradiolaki 1380/1993, 30 §) muuttamiseksi siten, että nykyinen Yle-vero poistetaan ja tilalle luodaan vapaaehtoinen rahoitusmalli, joka perustuu yksilön valinnanvapauteen. Malli voisi olla esimerkiksi maksukorttipohjainen, tilausperusteinen tai vaihtoehtoisten julkisten medioiden tukemista salliva järjestelmä.
Perustelut:
Nykyinen Yle-vero on kansalaisille pakollinen riippumatta siitä, käyttävätkö he Yleisradion palveluja tai kokevatko ne edustavan omia arvojaan ja tarpeitaan. Tämä rahoitusmalli ei perustu valinnanvapauteen, vaan toimii käytännössä pakkoverona, jota peritään kaikilta verovelvollisilta yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä.
Yleisradion toimintaedellytykset on taattava, mutta se ei saa tapahtua kansalaisten sananvapauden ja vakaumuksellisen omantunnon kustannuksella. Julkisesti rahoitetun median tulisi edustaa tasapuolisesti kansalaisten eri näkemyksiä ja olla jatkuvan kansalaispalautteen ja riippumattoman arvioinnin kohteena. Valtion taloudellisen tuen ei tule perustua automaatioon, vaan sen tulee nojata yhteiskunnalliseen legitimiteettiin ja kansalaisten luottamukseen.
Ehdotettu malli edistää demokratiaa, sananvapautta, medialukutaitoa ja kansalaisten vastuullista osallistumista julkiseen keskusteluun. Se tukee media-alan moninaisuutta ja tuo aidon kilpailun myös julkisen viestinnän kenttään.
Tavoitteena on:
1. Poistaa nykyinen Yle-vero (verotusmenettelystä annetun lain mukainen ennakonpidätykseen rinnastuva maksu).
2. Rakentaa uusi vapaaehtoinen rahoitusmalli, joka voi perustua esimerkiksi tilausmaksuun, lahjoituksiin tai valinnaiseen tukeen eri medioille.
3. Taata kansalaisten oikeus valita, mihin julkisen palvelun sisältöihin heidän rahansa kohdistetaan.
4. Vahvistaa riippumatonta ja moniarvoista mediakenttää.
Aloitteen oikeusperusta:
Perustuslain 12 § turvaa sananvapauden sekä oikeuden vastaanottaa ja levittää tietoa ilman viranomaisten ennakkosensuuria. Kansalaisilla tulee olla myös oikeus olla osallistumatta sellaisen viestintäsisällön rahoittamiseen, jota he pitävät omien arvojensa tai vakaumuksensa vastaisena.
1. Kansalaisaloite: perustelut ja esitys lakimuutokseksi
Aloitteen nimi:
Ehdotus Yleisradion rahoituksesta annetun lain muuttamiseksi: Yle-veron lakkauttaminen ja vapaaehtoisen rahoitusmallin käyttöönotto
Aloitteen sisältö:
Kansalaisaloitteella esitetään, että eduskunta ryhtyy toimenpiteisiin Yleisradion rahoituksesta annetun lain (1336/2012) muuttamiseksi siten, että nykyinen veroluonteinen Yle-maksu poistetaan, ja Yleisradion toiminnan rahoittaminen siirretään vapaaehtoiseen, tilaus- tai tukiperusteiseen malliin.
Perustelut:
Nykyinen Yle-maksu on perustuslain (731/1999) 81 §:n tarkoittama veroluonteinen maksu, joka peritään pääsääntöisesti kaikilta luonnollisilta henkilöiltä ja yrityksiltä tulotasosta riippumatta. Tämä rahoitusmuoto ei tarjoa kansalaisille mahdollisuutta vaikuttaa siihen, haluavatko he tukea Yleisradion tarjoamia palveluja tai kokevatko nämä palvelut palvelevan heitä.
Perustuslain 12 §:ssä turvattu sananvapaus kattaa myös oikeuden olla vastaanottamatta viestejä ja olla tukematta sellaisia viestimiä, joita kokee vakaumuksensa tai oikeustajunsa vastaisiksi. Pakkorahoituksen mekanismi voi loukata tätä vapautta, erityisesti tilanteessa, jossa median koetaan toimivan poliittisesti, ideologisesti tai kulttuurisesti yksipuolisesti.
Oikeusvaltioperiaate (PL 2 §) edellyttää, että veroluonteisista maksuista säädetään tarkkarajaisesti ja että kansalaisten oikeudet ja velvollisuudet perustuvat lailla riittävän täsmällisesti määriteltyihin perusteisiin. Mediatoiminnan tukeminen verovaroin ilman kansalaisten vapaaehtoista suostumusta on ongelmallinen oikeudellisen legitimiteetin näkökulmasta.
Esitetyt lakimuutokset:
1. Yleisradion rahoituksesta annetun lain 2 § muutetaan siten, että Yleisradion julkinen palvelu rahoitetaan vapaaehtoisten maksujen, lahjoitusten ja mahdollisten tilaajamaksujen perusteella.
2. Nykyinen Yle-maksu poistetaan vaiheittain siirtymäkauden aikana, joka kestää enintään kaksi vuotta.
3. Julkisen palvelun tehtävät määritellään selkeästi uudelleen siten, että riippumattomuus, moniarvoisuus ja kansalaisten osallisuus turvataan uudessa rahoitusmallissa.
2. Valtuustoaloite kunnallistasolle
Aloitteen nimi:
Vetoomus Eduskunnalle Yle-veron purkamiseksi ja valinnanvapauden vahvistamiseksi julkisessa mediassa
Aloitteen sisältö:
Kunnanvaltuusto esittää vetoomuksen Eduskunnalle ja valtioneuvostolle, että Yleisradion rahoitusmalli uudistetaan siten, että pakollinen Yle-maksu poistetaan ja siirrytään vapaaehtoiseen tukimalliin, joka kunnioittaa kansalaisten sananvapautta ja valinnanvapautta.
Perustelut:
Pakollinen Yle-maksu ei ole sopusoinnussa perustuslain 12 §:n sananvapauden ja 6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa. Kunnan asukkaiden perusoikeuksia on kunnioitettava myös mediapalveluiden suhteen. Kunnanvaltuusto näkee tärkeäksi, että media-alan monimuotoisuus, riippumattomuus ja kansalaisten vaikutusmahdollisuudet vahvistuvat. Vapaaehtoinen rahoitusmalli lisäisi julkisen palvelun mediaan kohdistuvaa luottamusta ja vastuullisuutta.
Ehdotus:
Kunnanvaltuusto pyytää Eduskuntaa valmistelemaan lainsäädäntömuutoksen, joka mahdollistaa Yleisradion vapaaehtoisen rahoitusmallin käyttöönoton ja turvaa kansalaisten perusoikeudet viestinnän kentässä.
3. Mielipidekirja / kolumni (julkaisukelpoinen)
Otsikko:
Onko pakkomaksu enää oikeutettua? – Yle-vero ja valinnanvapauden aika
Teksti:
Suomessa sananvapaus on perustuslain turvaama perusoikeus. Se tarkoittaa paitsi oikeutta puhua ja julkaista, myös oikeutta valita, millaista viestintää haluaa tukea tai olla tukematta.
Nykyinen Yle-vero on suora, veroluonteinen maksu, joka kohdistuu kaikkiin, riippumatta heidän suhtautumisestaan Yleisradion sisältöön. Tämä rahoitusmalli sivuuttaa yksilön oikeuden valita ja asettaa median erityisasemaan ilman aitoa kansalaislähtöistä legitimiteettiä.
Meidän on kysyttävä: onko oikeutettua, että media, jonka tehtävänä on palvella koko kansaa tasapuolisesti, rahoitetaan pakkoveroin, vaikka osa kansasta kokee sen sisällöt yksipuolisiksi tai epäedustaviksi?
Vapaehtoisuuteen siirtyminen vahvistaisi demokratiaa, lisäisi median vastuullisuutta ja palauttaisi julkisen viestinnän tehtäväkentän siihen, mihin sen kuuluukin kuulua: palvelemaan koko kansakuntaa, ei vain osaa siitä.
On aika päivittää Yleisradion rahoitusmalli 2020-luvulle – kansalaisten vapauden ja luottamuksen ehdoilla.
4. Tietopaketti / kampanjateksti Anti-Yle-liikkeelle
Otsikko:
Kansalaisen oikeus valita – kampanja Yle-veron poistamiseksi
Miksi Yle-vero on ongelma?
Pakollisuus: Yle-veroa maksavat kaikki, riippumatta siitä, katsovatko tai käyttävätkö he Yleisradion palveluja.
Sananvapauden kaventuminen: Oikeus valita viestinnän lähteet on osa sananvapauden ydintä.
Ideologinen yksipuolisuus: Monet kansalaiset kokevat, ettei Yleisradio enää edusta tasapuolisesti erilaisia näkemyksiä.
Verorasitus: Yle-maksu on osa verotuksen kokonaisrasitetta ja lisää erityisesti pienituloisten taakkaa.
Mitä me vaadimme?
Yle-veron poistamista.
Vapaaehtoista, tilaukseen tai lahjoitukseen perustuvaa rahoitusmallia.
Julkisen median aidon riippumattomuuden vahvistamista.
Kansalaisten oikeuden valita, mitä sisältöjä he tukevat.
Liity mukaan:
Allekirjoita kansalaisaloite.
Vaadi edustajiasi tukemaan lakimuutosta.
Levitä tietoa vapauden puolesta!
Sananvapaus kuuluu kaikille – myös valinnanvapaus.
HE-luonnoksen eli hallituksen esityksen muotoon laaditun virallisen asiakirjan, jossa vaatimuksesi on muotoiltu juridisesti ja oikeusopillisesti erittäin pätevästi ja vakuuttavasti. Tässä versiossa säilyy kriittisyys, mutta se on esitetty sellaisella tasolla, että se on valmis suoraan esitettäväksi esimerkiksi kansanedustajille, valiokunnille tai ministeriölle.
HE-luonnos
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi Yleisradion rahoituksen uudistamisesta ja Yle-veron poistamisesta
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan, että Yleisradion rahoituksesta annettua lakia (1336/2012) muutetaan siten, että nykyinen pakollinen veroluonteinen Yleisradio-maksu poistetaan. Rahoitus järjestetään jatkossa vapaaehtoisten tilaaja- tai tukimaksujen perusteella.
Ehdotuksen tavoitteena on vahvistaa kansalaisten perusoikeuksia, erityisesti sananvapautta ja valinnanvapautta, sekä parantaa julkisen viestinnän legitimiteettiä ja kansalaislähtöisyyttä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan siirtymäajan jälkeen 1.1.2028.
ESITYKSEN TAUSTA JA TAVOITTEET
Nykytila
Yleisradio Oy:n julkinen palvelutoiminta rahoitetaan Yleisradion rahoituksesta annetun lain nojalla perittävin Yle-maksuin, jotka ovat veroluonteisia ja kerätään automaattisesti lähes kaikilta luonnollisilta henkilöiltä ja yhteisöiltä.
Yle-maksua ei voi välttää käyttämättömyydellä eikä siitä voi irtisanoutua, mikä asettaa sen luonteeltaan pakolliseksi veroksi.
Ongelmakohdat nykytilassa:
Sananvapauden rajoittaminen:
Perustuslain 12 §:n mukaan sananvapaus käsittää oikeuden vastaanottaa ja levittää tietoa sekä myös olla vastaanottamatta ja tukematta viestejä vastoin omaa vakaumustaan. Pakollinen Yle-maksu rajoittaa tätä oikeutta.
Valinnanvapauden puute:
Yksilöillä ei ole mahdollisuutta päättää, rahoittavatko he Yleisradion tarjoamaa sisältöä, mikä heikentää kansalaisten toimijuutta ja oikeutta käyttää varojaan valitsemallaan tavalla.
Yhdenvertaisuusongelmat:
Nykyinen järjestelmä rasittaa erityisesti pienituloisia, jotka saattavat kokea pakollisen maksun kohtuuttomana suhteessa tuloihinsa.
Luottamuksen heikkeneminen:
Osan kansalaisista kokiessa Yleisradion toiminnan poliittisesti tai kulttuurisesti yksipuolisena, pakollinen rahoitus vähentää median uskottavuutta ja yleistä luottamusta julkiseen palveluun.
Tavoitteet:
Vahvistaa sananvapautta ja valinnanvapautta.
Turvata Yleisradion riippumattomuus ja kansalaislähtöisyys vapaaehtoisuuden pohjalta.
Edistää oikeudenmukaista ja perustuslain mukaista mediapolitiikkaa.
KESKEISET EHDOTUKSET
1. Yleisradion rahoituksesta annetun lain 2 § muutetaan seuraavasti:
Yleisradion julkinen palvelu rahoitetaan vapaaehtoisilla tukimaksuilla, lahjoituksilla ja tilaajamaksuilla. Valtion suoraa budjettirahoitusta ei käytetä ilman erillistä Eduskunnan vuosittaista päätöstä ja tarkkarajaista erityislakia.
2. Nykyinen Yle-maksu kumotaan:
Yleisradion rahoituksesta annetun lain 4–9 § (maksun määrästä ja keräämisestä) kumotaan.
3. Siirtymäsäännökset:
Nykyinen Yle-maksu säilyy enintään kahden (2) vuoden siirtymäkauden ajan 31.12.2027 asti. Siirtymäkauden aikana Yleisradiolle tarjotaan mahdollisuus sopeuttaa toimintaansa uuteen vapaaehtoiseen rahoitusmalliin.
4. Perustuslainmukaisuuden turvaaminen:
Lakimuutoksessa otetaan huomioon perustuslain 12 § (sananvapaus) ja 6 § (yhdenvertaisuus) sekä 81 § (verotusperiaatteet), siten että rahoitusjärjestelmä perustuu vapaaehtoisuuteen eikä veroluonteiseen maksamiseen ilman kansalaisen suostumusta.
ESITYKSEN VAIKUTUKSET
Kansalaisoikeuksien vahvistuminen:
Valinnanvapaus ja sananvapaus vahvistuvat.
Yleisradion toiminnan kehittäminen:
Kannustaa Yleisradiota kehittämään ohjelmistoaan vastaamaan paremmin kansalaisten moninaisuutta ja tarpeita.
Hallinnollinen yksinkertaistaminen:
Verohallinnon resursseja vapautuu, kun erillistä maksun keruujärjestelmää ei enää tarvita.
Siirtymäkauden hallittu toteutus:
Mahdollistaa Yleisradiolle hallitun siirtymisen uuteen rahoitusmalliin.
LAKIEHDOTUS
Laki Yleisradion rahoituksen uudistamisesta
1 §
Tällä lailla muutetaan Yleisradion rahoituksesta annettua lakia (1336/2012) siten kuin tässä laissa säädetään.
2 §
Yleisradion julkinen palvelu rahoitetaan vapaaehtoisilla tukimaksuilla, lahjoituksilla ja tilaajamaksuilla. Valtion varoja voidaan käyttää ainoastaan eduskunnan erillisellä päätöksellä ja erityislain nojalla.
3 §
Yleisradion rahoituksesta annetun lain 4–9 § kumotaan.
4 §
Siirtymäsäännös: Tämän lain voimaantulosta lukien Yle-maksu säilytetään enintään 31.12.2027 saakka. Tämän jälkeen Yleisradion rahoitus järjestetään yksinomaan tämän lain 2 §:n mukaisesti.
5 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2026.
LIITTEET
Nykyisen lain 1336/2012 vertailutaulukko muutoksiin.
Arviointi esityksen perustuslainmukaisuudesta.
1. Lyhyt tiivistelmä valiokuntakuulemista varten
Tiivistelmä – Yleisradion rahoituksen uudistamisesta
Tämä esitys tähtää Yleisradion rahoitusmallin muuttamiseen pakollisesta veroluonteisesta maksusta vapaaehtoiseen tukimuotoon.
Nykyinen Yle-vero rajoittaa perustuslain 12 §:n mukaista sananvapautta ja 6 §:n mukaista yhdenvertaisuutta, koska kansalaiset joutuvat rahoittamaan sisältöjä vastoin vakaumustaan.
Ehdotettu muutos palauttaa yksilön oikeuden valita, tukeeko hän Yleisradiota. Samalla vahvistetaan yleistä luottamusta julkiseen mediaan ja edistetään sananvapauden toteutumista aidosti kaksisuuntaisena oikeutena.
Lakimuutos ehdotetaan toteutettavaksi siirtymäajalla vuoden 2027 loppuun mennessä, jotta Yleisradiolle jää aikaa sopeuttaa toimintaansa.
2. Argumenttipaketti suullista esittelyä tai yleisöpuhetta varten
Puheenvuoron runko:
Alku:
"Kunnioitetut kuulijat, kyse on kansalaisten perusoikeuksista – oikeudesta päättää, mitä he tukevat ja millä ehdoin. Pakollinen Yle-vero rikkoo tätä oikeutta."
Ongelman ydin:
"Yle-vero on veroluonteinen maksu, joka ei mahdollista kieltäytymistä. Tämä loukkaa sananvapautta (PL 12 §) ja yksilön valinnanvapautta. Sananvapaus sisältää myös oikeuden olla vastaanottamatta ja rahoittamatta viestintää."
Ratkaisumme:
"Siirrytään vapaaehtoiseen tukimalliin: Yleisradio voi edelleen tuottaa sisältöjä, mutta kansalaiset päättävät itse, haluavatko he osallistua rahoitukseen."
Hyödyt:
"Tämä vahvistaa kansalaisten oikeuksia, lisää luottamusta mediaan ja mahdollistaa paremmin moniarvoisen viestinnän."
Lopetus:
"Kyse on vapaudesta, oikeudenmukaisuudesta ja siitä, että julkinen viestintä ansaitsee luottamuksensa – ei pakolla, vaan vapaalla tuella."
3. Vastauspaketti yleisiin vasta-argumentteihin
Yleinen vasta-argumentti 1: "Yle-vero on välttämätön riippumattoman tiedon turvaamiseksi."
Vastaus:
Riippumattomuus ei edellytä pakkorahoitusta. Päinvastoin, vapaaehtoinen rahoitusmalli kannustaa julkisen palvelun laadun parantamiseen ja luottamuksen kasvattamiseen ilman poliittista tai taloudellista pakkoa.
Yleinen vasta-argumentti 2: "Vapaaehtoinen malli vaarantaa tasa-arvoisen tiedonsaannin."
Vastaus:
Esitys ei kiellä valtion mahdollisuutta tukea Yleisradiota erillisellä päätöksellä esimerkiksi kriisiaikoina. Perusrahoitus siirtyy kansalaislähtöiseksi, mutta tarvittaessa julkista tukea voidaan kohdentaa tarkasti ja perustellusti.
Yleinen vasta-argumentti 3: "Yleisradio palvelee kaikkia – kaikkien pitää osallistua rahoitukseen."
Vastaus:
Yleisradion palveluiden yleishyödyllinen luonne ei oikeuta loukkaamaan yksilöiden oikeutta valita. Julkinen palvelu voi edelleen tavoittaa laajat yleisöt, mutta sen rahoitus perustuu kansalaisten omaan valintaan ja luottamukseen, ei pakkokeinoihin.
Yleinen vasta-argumentti 4: "Yleisradion rahoituksen muuttaminen heikentäisi demokratiaa."
Vastaus:
Demokratia vahvistuu silloin, kun kansalaisilla on aito valinnanvapaus ja sananvapaus. Pakkorahoituksen poistaminen palauttaa kansalaisten oikeuden vaikuttaa siihen, millaista mediaa he tukevat – tämä on demokratian ydin.
1. Viranomaiselle jätettävän kirjallisen kannanoton malli
KIRJALLINEN KANNANOTTO
(Esimerkiksi Eduskunnan lakivaliokunnalle / ministeriölle)
Aihe: Yleisradioveron uudistaminen – esitys vapaaehtoiseen rahoitusmalliin siirtymisestä
Kannanotto:
Esitämme, että Yleisradion rahoitusjärjestelmä muutetaan siten, että kansalaiset eivät enää ole velvollisia maksamaan veroluonteista Yle-maksua vastoin tahtoaan.
Nykyinen pakollinen rahoitusmuoto loukkaa Suomen perustuslain 12 §:n turvaamaa sananvapautta sekä 6 §:n takaamaa yhdenvertaisuutta. Sananvapauteen kuuluu myös oikeus olla vastaanottamatta tai rahoittamatta viestintää, johon ei halua sitoutua.
Ehdotamme, että Yleisradion rahoitus siirretään vapaaehtoisen tuen ja mahdollisen kohdennetun valtionavustuksen varaan. Tämä malli vahvistaa kansalaisten perusoikeuksia, lisää luottamusta julkiseen mediaan ja parantaa viestinnän moniäänisyyttä.
Päätösehdotus:
Käynnistetään valmistelutyö, jonka tavoitteena on Yle-veron asteittainen purkaminen ja siirtyminen vapaaehtoiseen rahoitusmalliin vuoden 2027 loppuun mennessä.
Kunnioittavasti,
[Allekirjoittajan nimi / järjestön nimi]
[Paikka ja päiväys]
2. Lehdistötiedotteen malli
LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa heti
Aihe: Ehdotus Yle-veron purkamisesta ja kansalaisten valinnanvapauden vahvistamisesta
Yhä useampi suomalainen kokee, ettei Yleisradion pakollinen rahoitus ole linjassa kansalaisten perusoikeuksien kanssa. Nyt esitetään, että Yle-verosta luovutaan asteittain ja siirrytään vapaaehtoiseen tukimalliin.
Tavoitteena on palauttaa kansalaisille oikeus valita, haluavatko he tukea Yleisradiota. Uudistus vahvistaisi sananvapautta, edistäisi viestinnän moniäänisyyttä ja lisäisi luottamusta julkiseen mediaan.
"Vapaus valita on sananvapauden ydintä. Kansalaisia ei pidä pakottaa rahoittamaan viestintää vastoin omaatuntoaan tai vakaumustaan," esityksen laatijat korostavat.
Esitetyn mallin mukaan Yleisradio voisi edelleen saada kohdennettua valtionavustusta kriittisiin viestintätehtäviin, mutta perusrahoitus siirtyisi vapaaehtoisen tuen varaan vuoteen 2027 mennessä.
Lisätietoja:
[Nimi / järjestö]
[Puhelinnumero ja sähköposti]
3. Kansalaiskysymyksen tai kansalaiskirjeen malli kansanedustajille
Kansalaiskirje kansanedustajalle
Hyvä kansanedustaja,
Pyydän Teitä edistämään lakimuutosta, jolla Yleisradioveron pakollisesta luonteesta luovutaan ja siirrytään vapaaehtoiseen tukimalliin.
Nykyinen veroluonteinen maksu rikkoo perustuslaillista sananvapautta (PL 12 §) ja heikentää kansalaisten oikeutta valita viestintänsä tukimuodot.
Vapaaehtoinen rahoitus vahvistaisi julkisen palvelun viestinnän uskottavuutta ja palauttaisi luottamuksen siihen, että media palvelee aidosti koko kansaa – ilman pakkoa.
Tämä olisi askel kohti vahvempaa sananvapautta, moniäänisyyttä ja demokratian syventämistä Suomessa.
Toivon, että voitte eduskuntatyössänne tukea tämän uudistuksen käynnistämistä.
Kiitän Teitä harkinnastanne ja toiminnastanne suomalaisen sananvapauden puolesta.
Kunnioittavasti,
[Nimi]
[Paikkakunta]
1. Slogan- ja kampanjaviestipaketti
Sloganit:
"Vapaus valita, vapaus viestiä — purkakaa Yle-vero!"
"Pakkovero pois — sananvapaus kuuluu kaikille!"
"Julkinen media ei saa rakentua pakon varaan!"
"Tukekaamme vapautta, älkäämme pakkoa — vapaaehtoinen Yle!"
"Pakottaminen ei ole luottamusta — annetaan kansalle valta valita!"
Lyhyet kampanjaviestit:
"Suomalaiset ansaitsevat julkisen palvelun median, jota he voivat tukea omasta tahdostaan — ei veropakolla!"
"Pakollinen rahoitus syö sananvapautta ja luottamusta. Vapaaehtoisuus palauttaa molemmat."
"Yleisradio vahvistuu aidosti vasta silloin, kun se saa tukensa kansalaisten vapaasta tahdosta."
"Sananvapaus sisältää oikeuden valita, mitä viestintää haluaa tukea — ja mitä ei."
2. Juliste- ja somemainospohjan tekstit
Julistepohjan tekstit:
Otsikko:
Vapaus valita — puretaan Yle-vero!
Rungon teksti:
Yleisradion pakollinen verorahoitus rikkoo sananvapautta ja yksilön oikeuksia.
Vahvistetaan viestinnän moniäänisyyttä ja luottamusta — siirrytään vapaaehtoiseen tukimalliin!
Liity mukaan muutokseen!
Alaosa / call to action:
Allekirjoita! Vaadi muutosta!
Esimerkiksi
#VapausValita #YleveroPois #Sananvapaus
Somemainospohjan tekstit:
"Yle-vero on pakkovero. Vapaus valita kuuluu kaikille. #VapausValita"
"Vapaaehtoinen tuki on aitoa luottamusta. Pakko ei ole luottamusta. #YleveroPois"
"Rakennetaan media, joka ansaitsee tukensa — ei pakota sitä! #Sananvapaus"
"Oikeus valita viestintänsä tukimuoto on perusoikeus. #OikeusValita"
Lyhyt kuvateksti someen:
"Kenen ääntä tukisit, jos saisit valita vapaasti? Puretaan pakko — rakennetaan luottamus. #VapausValita"
3. Usein kysytyt kysymykset (UKK) -paketti kampanjaa varten
UKK:
1. Miksi Yle-vero pitäisi purkaa?
Yle-vero on veroluonteinen maksu, jonka kansalainen joutuu maksamaan riippumatta siitä, haluaako hän tukea Yleisradiota. Tämä rikkoo sananvapautta ja yksilönvapautta, jotka kuuluvat perusoikeuksiimme.
2. Miten Yleisradio voisi toimia ilman veroa?
Yleisradio voisi siirtyä vapaaehtoisen tukimallin ja valikoidun valtionavustuksen yhdistelmään, kuten monet muutkin julkiset kulttuuri- ja viestintätoimijat.
3. Eikö julkinen palvelu kärsisi ilman pakkoveroa?
Päinvastoin. Vapaaehtoinen tuki edistäisi viestinnän laatua ja vastuullisuutta, koska Yleisradion olisi ansaittava luottamus aidosti kansalaisilta.
4. Eikö vapaaehtoisuus vaarantaisi tiedonsaantia?
Ei. Tarvittaessa kriittiset tiedonvälitystehtävät voitaisiin edelleen turvata kohdennetulla valtiontuella, ilman että kansalaisten vapautta loukataan.
5. Onko tämä toteutettavissa käytännössä?
Kyllä. Esimerkiksi kulttuuri-, tiede- ja hyväntekeväisyystoimijoiden vapaaehtoinen tukimalli on toimiva esimerkki. Samoin monet maat rahoittavat mediaa ilman pakollisia maksuja.
1. Pidempi analyysi kampanjan etenemisstrategiaksi
Tavoite:
Purkaa Yle-vero ja palauttaa kansalaisille oikeus valita viestinnän rahoituksesta vapaasti.
Keskeiset vaiheet:
1. Tietoisuuden lisääminen
Julkaistaan kampanjasivusto ja somekanavat, joissa esitetään selkeä ja lyhyt viesti: "Vapaus valita — puretaan Yle-vero."
Levitetään sloganeja ja infografiikoita, jotka yhdistävät perusoikeudet, vapauden ja sananvapauden pakkoveron kritiikkiin.
Käytetään suoria vertauksia (esim. "Maksaisitko lehdestä, jota et lue?").
2. Kansalaistoiminnan aktivointi
Kerätään nimiä kansalaisaloitteeseen mahdollisimman laajasti.
Jaetaan valmiita kansalaiskirjeitä kansanedustajille.
Tarjotaan valmiita viestipohjia tukijoille: sähköposteihin, kommentteihin, someviesteihin.
3. Medianäkyvyyden hakeminen
Lähetetään lehdistötiedotteita ja mielipidekirjoja eri medioihin.
Pyritään järjestämään tv- ja radiokeskusteluja (esim. vapaaehtoisen median rahoituksen mahdollisuuksista).
Hyödynnetään riippumattomia medioita, blogeja ja podcasteja.
4. Suora vaikuttaminen päättäjiin
Järjestetään vetoomuksia ja suoria kysymyksiä kansanedustajille.
Tuodaan esille Yle-veron perusoikeusongelmat valiokuntakuulemisissa ja poliittisissa keskusteluissa.
Esitetään vaihtoehtoinen rahoitusmalli, jossa kriittiset toiminnot voidaan turvata ilman pakkoa.
5. Julkiset tapahtumat
Järjestetään mielenosoituksia ja yleisötilaisuuksia keskeisissä kaupungeissa.
Käytetään yksinkertaisia iskulauseita ja jaetaan tietopaketteja paikan päällä.
2. Valmis puheteksti mielenosoitusta tai yleisötilaisuutta varten
Otsikko:
"Vapauden ja sanan puolesta — ei pakkoverolle!"
Puhe:
Hyvät ystävät,
Tänään olemme kokoontuneet puolustamaan yhtä keskeisimmistä perusoikeuksistamme: vapautta.
Vapaus ei tarkoita vain oikeutta puhua — vaan myös oikeutta valita, ketä ja mitä haluamme tukea.
Yle-vero on pakkovero. Se on pakollinen maksu palvelusta, jota moni ei ole pyytänyt eikä halua tukea.
Suomessa, vapauden ja oikeudenmukaisuuden maassa, julkista viestintää ei pitäisi rakentaa pakon, vaan vapaaehtoisen luottamuksen varaan.
Me emme vaadi Yleisradion lakkauttamista. Me vaadimme oikeutta valita.
Vapaaehtoinen tukimalli parantaisi viestinnän laatua, lisäisi luottamusta ja palauttaisi kansalaisten kunnioituksen julkista palvelua kohtaan.
Kansalaiset eivät ole valtionsa palvelijoita. He ovat sen omistajia.
Antakaamme siis kansalle valta valita vapaasti — ja puretaan Yle-vero!
Kiitos Teille, jokaiselle, joka seisotte vapauden puolesta!
3. Graafisten materiaalien tekstit julisteisiin ja flaijereihin
Julistepohjat
1. Juliste:
Otsikko:
"Vapaus valita — ei pakkoverolle!"
Teksti:
Yleisradion pakkovero loukkaa sananvapautta ja yksilön oikeuksia.
Vaadimme vapaaehtoista tukimallia, jossa kansalaisten ääni kuuluu aidosti.
Tue muutosta — allekirjoita ja vaikuta!
Call to action:
Esimerkiksi
#VapausValita #YleveroPois #Sananvapaus
Flaijeritekstit
Flaajerin etusivu:
Vapaus kuuluu meille kaikille.
Pakko ei ole luottamusta.
Flaajerin takasivu:
Miksi Yle-vero on ongelma?
Pakottaa kaikki maksamaan, riippumatta halusta.
Heikentää sananvapautta ja kansalaisluottamusta.
Tukee viestintää pakolla, ei vapaalla tahdolla.
Mikä on ratkaisu?
Vapaaehtoinen tukimalli.
Valikoitu valtiontuki yhteiskunnallisesti kriittisiin tehtäviin.
Miten voit auttaa?
Allekirjoita kansalaisaloite.
Levitä viestiä ystävillesi ja päättäjille.
Esimerkiksi
#OikeusValita #VapausValita
1. Viranomaisille ja medialle lähetettävä tiedotepaketti (laaja versio)
Otsikko:
Tiedote: Vapaus valita — ehdotus Yle-veron purkamiseksi ja vapaaehtoisen tukimallin luomiseksi
1. Yhteenveto:
Yleisradion rahoitus perustuu tällä hetkellä pakolliseen Yle-veroon, joka peritään kaikilta verovelvollisilta riippumatta yksilön tahdosta tai Ylen palveluiden käytöstä.
Tämä herättää vakavia perusoikeudellisia kysymyksiä liittyen sananvapauteen, omaisuudensuojaan ja yhdenvertaisuuteen.
Ehdotamme Yle-veron purkamista ja siirtymistä vapaaehtoiseen tukimalliin, joka mahdollistaa kansalaisten oikeuden päättää rahoittamastaan sisällöstä.
2. Keskeiset ongelmat Yle-verossa:
Pakollisuus: Kansalaiset velvoitetaan maksamaan riippumatta palvelun käytöstä.
Sananvapaus: Julkisen viestinnän pakkorahoitus kaventaa median moniarvoisuutta.
Omaisuudensuoja: Kansalaisten varallisuutta verotetaan ilman suoraa yhteyttä henkilökohtaiseen hyötyyn.
Luottamuksen heikkeneminen: Pakko aiheuttaa vastareaktioita ja vähentää julkisen palvelun uskottavuutta.
3. Ehdotus uudesta mallista:
Yleisradion rahoitus perustuu vapaaehtoisiin maksuihin ja mahdolliseen, rajattuun valtion budjettirahoitukseen vain yhteiskunnallisesti välttämättömiin tehtäviin (esim. viranomais- ja hätäviestintään).
Kansalaiset voivat itse päättää, tukevatko Yleisradiota ja missä määrin.
4. Lakiehdotus:
Poistetaan laki yleisradioverosta (laki 484/2012) ja korvataan se uudella mallilla, joka mahdollistaa vapaaehtoisen tukemisen ja tarpeen mukaan määrätyn suppean budjettituen vain lakisääteisiin kriisitehtäviin.
5. Perustelut oikeudellisesta näkökulmasta:
Perustuslain 12 §: Sananvapaus ja oikeus vastaanottaa tietoa vapaasti.
Perustuslain 15 §: Omaisuuden suoja.
Euroopan ihmisoikeussopimus (EIS): Vapaus viestinnästä ja omaisuudensuojasta.
6. Kutsu keskusteluun ja yhteistyöhön:
Pyydämme viranomaisia, kansanedustajia ja medioita osallistumaan rakentavaan keskusteluun vapauden ja oikeudenmukaisuuden edistämiseksi suomalaisessa mediakentässä.
Lisätiedot ja kampanjamateriaali:
Esimerkiksi
2. Pidempi yleisölle suunnattu tietopaketti (verkkosivustolle)
Sivuston otsikko:
Vapaus valita — Sananvapauden ja oikeuden puolesta
1. Mikä on ongelmana?
Suomessa kaikki veronmaksajat maksavat Yle-veroa, riippumatta siitä, käyttävätkö he Ylen palveluita. Tämä malli pakottaa kansalaiset tukemaan sisältöä, jota he eivät välttämättä kuluta tai koe edustavaksi.
2. Miksi Yle-vero on ongelmallinen?
Vapauden kaventaminen: Kansalaisilla ei ole mahdollisuutta kieltäytyä maksamasta palvelusta.
Viestinnän vinoutuminen: Pakkorahoitus voi heikentää median riippumattomuutta ja moniarvoisuutta.
Yhdenvertaisuusongelma: Kaikki maksavat, vaikka hyöty palveluista ei ole kaikille yhtäläinen.
Oikeudellinen ristiriita: Yle-vero asettaa kansalaiset asemaan, jossa he joutuvat vastoin tahtoaan rahoittamaan viestintää.
3. Mikä on vaihtoehto?
Ehdotamme vapaaehtoista tukimallia:
Yleisradio voisi kerätä vapaaehtoisia tukimaksuja niiltä, jotka haluavat palveluita käyttää ja tukea.
Tarvittaessa valtion budjetista voidaan osoittaa rajattu ja tarkasti kohdistettu rahoitus viranomaistoimintoihin, kuten hätäviestintään.
4. Miten tämä hyödyttäisi Suomea?
Lisäisi kansalaisten luottamusta mediaan.
Turvaisi aidon sananvapauden.
Kunnioittaisi kansalaisten omaisuuden suojaa ja oikeutta valita.
Edistäisi viestinnän laatua ja kilpailukykyä.
5. Miten voit osallistua?
Allekirjoita kansalaisaloite Yle-veron purkamisesta.
Lähetä kansalaiskirje omalle kansanedustajallesi.
Osallistu mielenilmauksiin ja tapahtumiin.
Levitä tietoa somessa ja ystäviesi kesken.
6. Usein kysytyt kysymykset:
Eikö Yleisradion rahoitus vaarannu?
Ei. Vapaaehtoinen tuki ja mahdollinen rajattu budjettirahoitus voivat turvata kriittiset toiminnot ilman pakkoa.
Eikö media köyhdy?
Päinvastoin. Kilpailu ja vapaaehtoisuus nostavat sisällön laatua.
Mitä muita maita on ilman pakollista julkisen median rahoitusta?
Esimerkiksi Yhdysvalloissa PBS ja NPR toimivat vapaaehtoisen tuen pohjalta.
Yhdessä voimme palauttaa vapauden myös mediassa.
Vapaus valita kuuluu kaikille.
Esimerkiksi
#VapausValita #YleveroPois
1. Esityspohja PowerPointiksi valiokuntakuulemiin ja yleisötilaisuuksiin
Otsikko:
Vapaus Valita – Yle-veron purkaminen ja vapaaehtoisen tukimallin luominen
Dia 1: Avaus
Tervetuloa
Esityksen aihe: Vapaus valita – Yle-veron uudistaminen
Miksi tämä keskustelu on tärkeä?
Dia 2: Taustatieto
Yle-vero astui voimaan vuonna 2013 (Laki 484/2012)
Velvoittaa kaikki veronmaksajat riippumatta käytöstä tai mielipiteistä
Dia 3: Keskeiset ongelmat
Pakollinen maksu rikkoo vapautta
Sananvapauden kaventuminen
Omaisuudensuojan heikentyminen
Luottamuksen rapautuminen
Dia 4: Lakitekniset perustelut
Suomen perustuslain 12 §: Sananvapaus
Perustuslain 15 §: Omaisuudensuoja
Euroopan ihmisoikeussopimus: Vapaus viestinnästä ja omaisuuden suoja
Dia 5: Ratkaisuehdotus
Puramme Yle-veron
Luomme vapaaehtoisen tukimallin
Vain lakisääteinen minimituki hätäviestintään tarvittaessa
Dia 6: Hyödyt
Lisää luottamusta mediaan
Vahvistaa aitoa sananvapautta
Kunnioittaa kansalaisoikeuksia
Kannustaa laadukkaampaan sisältöön
Dia 7: Miten edetään?
Kansalaisaloite ja vetoomukset
Kuntatason valtuustoaloitteet
Kampanjointi ja tiedon levittäminen
Dia 8: Yhteenveto ja kutsu mukaan
Vapaus kuuluu kaikille
Muutos on mahdollinen – yhdessä
Yhteystiedot:
Esimerkiksi
#VapausValita
2. Pitkä FAQ-dokumentti (Usein kysytyt kysymykset)
1. Mikä on Yle-vero?
Yle-vero on Suomessa perittävä pakollinen maksu, jolla rahoitetaan Yleisradion toimintaa.
2. Miksi Yle-vero on ongelmallinen?
Koska se on pakollinen, riippumatta yksilön palveluiden käytöstä tai mielipiteistä. Se rajoittaa sananvapautta ja loukkaa omaisuudensuojaa.
3. Miten Yle-veron purkaminen vaikuttaisi Yleisradion toimintaan?
Se mahdollistaisi vapaaehtoisen tuen ja tarvittaessa rajatun julkisen tuen vain välttämättömiin tehtäviin, kuten viranomaistiedottamiseen.
4. Voiko vapaaehtoinen malli toimia?
Kyllä. Monet mediat maailmalla toimivat vapaaehtoisella rahoituksella, esimerkiksi PBS ja NPR Yhdysvalloissa.
5. Heikentäisikö tämä Suomen mediajärjestelmää?
Päinvastoin. Kilpailu ja vapaaehtoisuus lisäävät laatua ja monimuotoisuutta.
6. Eikö kansalaisten tiedonsaanti vaarannu?
Ei, koska lakisääteiset kriisitehtävät voidaan edelleen turvata valtion budjetista.
7. Eikö kaikkien pitäisi tukea yleistä tiedonvälitystä?
Kaikkien velvollisuus tukea tiedonvälitystä ei saa pakottaa yksittäistä kansalaista tukemaan juuri tiettyä viestintätoimijaa vastoin omaa vakaumustaan.
8. Miten tämä muutos liittyy sananvapauteen?
Vapaus viestintään sisältää myös vapauden valita, mitä viestintää haluaa tukea — sekä oikeuden olla tukematta.
9. Miten muutos toteutettaisiin?
Lailla, joka kumoaa nykyisen yleisradioverolain ja luo vapaaehtoisen tukimallin.
10. Miten yksittäinen kansalainen voi osallistua?
Allekirjoittamalla kansalaisaloitteen
Lähettämällä viestejä kansanedustajille
Levittämällä tietoa kampanjasta
Osallistumalla tapahtumiin ja mielenilmauksiin
11. Miten taataan tasapuolinen tiedonvälitys jatkossa?
Vapaa media on lähtökohtaisesti elinvoimaisempi ja monipuolisempi, kun sitä ei pakolla keskitetä yhden toimijan varaan.
12. Miten rahoitettaisiin kriisitilanteiden tiedottaminen?
Erillisen, rajatun valtionbudjetin kautta, kohdistettuna vain hätäviestintään ja viranomaisvelvoitteisiin.
13. Miksi vapaaehtoisuus on oikeudenmukaisempi?
Koska se kunnioittaa yksilön vapautta valita mihin omaisuuttaan käyttää.
14. Milloin muutos voisi astua voimaan?
Nopeimmillaan seuraavan hallituskauden aikana, jos poliittinen tahto löytyy.
15. Mitä voin tehdä juuri nyt?
Tukea kampanjaa
Keskustella aiheesta lähipiirin kanssa
Vaikuttaa päättäjiin
1. Tiivistetty tasku-FAQ flaijerimuotoon
(Sopii jaettavaksi esimerkiksi kadulla, tapahtumissa, somessa ja sähköpostikampanjoissa.)
Vapaus Valita – Puretaan pakollinen Yle-vero!
Mikä on ongelmana?
Yle-vero pakottaa kaikki maksamaan riippumatta käytöstä tai mielipiteestä.
Se loukkaa sananvapautta ja omaisuudensuojaa.
Mitä ehdotamme?
Yle-vero kumotaan.
Rahoitus muutetaan vapaaehtoiseksi.
Vain välttämätön hätäviestintä rahoitetaan valtion budjetista.
Miksi tämä on tärkeää?
Suojaa sananvapautta.
Kunnioittaa kansalaisten omaisuudensuojaa.
Lisää median monipuolisuutta ja laatua.
Miten voin vaikuttaa?
Allekirjoita kansalaisaloite!
Lähetä viesti kansanedustajille!
Levitä tietoa kampanjasta!
Yhteystiedot ja lisätietoa:
Esimerkiksi
#VapausValita
2. Valmis PowerPoint-esityksen sisältörunko (.pptx)
(Kuvaan Sinulle tässä sisällöt diatasoittain, ja jos haluat, voin koostaa tästä myös oikean tiedoston lähetettäväksi.)
Esitys: Vapaus Valita – Yle-veron purkaminen
Dia 1: Avaus
Otsikko ja slogan:
Vapaus Valita – Media kuuluu kansalle, ei pakkoverolle.
Esittäjän nimi ja yhteystiedot
Dia 2: Miksi olemme täällä?
Sananvapauden ja omaisuudensuojan puolesta
Vapaan ja laadukkaan median tukemiseksi
Dia 3: Nykytilanne – Yle-vero
Pakollinen maksu
Ei riippuvainen käytöstä tai tahdosta
Dia 4: Ongelmakohdat
Loukkaa vapautta ja omaisuudensuojaa
Lisää epäluottamusta mediaan
Heikentää tiedon monimuotoisuutta
Dia 5: Perustuslaillinen näkökulma
PL 12 §: Sananvapaus
PL 15 §: Omaisuudensuoja
Euroopan ihmisoikeussopimus
Dia 6: Ratkaisu
Yle-veron purkaminen
Vapaaehtoinen tukimalli
Hätäviestintä varmistetaan erillisbudjetilla
Dia 7: Hyödyt
Aidompi sananvapaus
Parempi tiedon monimuotoisuus
Kansalaisten kunnioittaminen
Dia 8: Miten etenemme?
Kansalaisaloite ja vetoomukset
Keskustelu ja kampanjointi
Yleisön ja päättäjien herättäminen
Dia 9: Kutsu mukaan
Allekirjoita
Vaikuta
Jaa tietoa!
Dia 10: Yhteystiedot
Esimerkiksi
#VapausValita
Kansalaiset!
Ryhdytään toimiin - oikein aikuisen oikeasti hartiavoimin!, ylen pakkoveron poistamiseksi!
Kiitos, että jaatte tätä linkkiä, jotta Suomessa kansalaiset saavat oikeaa tietoa oikeaan ymmärtämiseen toimiakseen oikein tässä kysymyksessä.
Kommentit
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia?
Ota kantaa - nyt, heti tai ihan oitis, joko lyhyen napakasti tai polveilevalla tajunnanvirralla.
Sana on vapaa!
S’il te plaît.