Valtiosopimusopas ja IHR: oikeudellisesti sitovan menettelyn vaatimus

🔺 Liite – Valtiosopimusopas ja IHR: oikeudellisesti sitovan menettelyn vaatimus 

1. Johdanto

Tässä liitteessä tarkastellaan Suomen valtioneuvoston ja ulkoministeriön laatiman Valtiosopimusoppaan pohjalta sitä, onko WHO:n kansainvälisten terveyssäännösten (International Health Regulations, IHR) muutokset käsiteltävä eduskunnassa nimenomaan oikeudellisesti sitovan menettelyn mukaisesti, ja miksi pelkkä tavanomainen tiedonanto tai hallituksen esitys ei riitä täyttämään perustuslain 94 §:n ja 1 §:n vaatimuksia kansallisesta suvereniteetista ja oikeusvaltioperiaatteesta.


2. Valtiosopimusten luokittelu ja merkitys

Valtiosopimusopas (2022, UM) määrittää valtiosopimukset seuraavasti:

"Valtiosopimus on kansainvälisen oikeuden alainen, valtioiden tai kansainvälisten järjestöjen välillä tehty kirjallinen sopimus, jolla osapuolet pyrkivät luomaan oikeudellisia velvoitteita."

Tärkeä huomio on, että valtiosopimus on oikeudellisesti sitova, kun:

  • se velvoittaa Suomea kansainvälisesti,
  • sillä on sisällöllisiä vaikutuksia kansalliseen lainsäädäntöön tai toimivaltaan, ja
  • se vaatii Suomessa eduskunnan hyväksynnän ja voimaansaattamislain.


3. IHR-muutokset – sitovatko ne Suomea kansainvälisesti?

IHR-muutokset 2024 ja tulevat 2025 esitetään WHO:ssa päätettäväksi jäsenvaltioiden kesken WHO:n peruskirjan artiklojen 21 ja 22 nojalla. Artikla 22 määrittää:

"Sääntö, joka hyväksytään artiklan 21 mukaisesti, tulee sitovaksi kaikille jäsenvaltioille... jollei jäsenvaltio nimenomaisesti ilmoita vastustavansa sitä määräajassa (opt-out)."

Tämä tekee IHR-säännöksistä de jure sitovia sääntöjä, ellei jäsenvaltio käytä määräajassa nimenomaista vastalausetta. Näin ollen kyse ei ole pelkästä WHO:n suosituksesta, vaan de facto valtiosopimuksesta, jolla:

  • laajennetaan WHO:n toimivaltaa,
  • rajoitetaan jäsenvaltioiden itsemääräämisoikeutta (esimerkiksi lääketieteellisissä hätätilanteissa), ja
  • luodaan jäsenvaltioita velvoittavaa sääntelyä ilman suoraa kansallista lainsäätäjää.


4. Onko IHR-muutokset vietävä eduskunnan käsiteltäväksi?


Valtiosopimusoppaan (s. 13–14) mukaan:

"Jos sopimus sisältää velvoitteita, jotka edellyttävät muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön tai vaikuttavat merkittävästi perusoikeuksiin tai kansalliseen suvereniteettiin, on sen hyväksymiseen saatava eduskunnan suostumus."


IHR-muutokset koskettavat:

  • yksilönvapauksia (liikkumisvapaus, hoitopakot, karanteeni),
  • kansallista päätösvaltaa terveyskriiseissä (WHO voi määrätä toimenpiteistä),
  • tietosuojan ja yksityisyyden rajoittamista (globaali terveystiedon jakaminen),
  • velvoitteita jäsenvaltioiden sisäisiin toimiin ilman omaa harkintaa.

Näin ollen perustuslain 94 §:n mukainen eduskunnan hyväksyntä on välttämätön, eikä sitä voida ohittaa hallituksen sisäisellä päätöksellä tai yksinomaan hallituksen esityksellä, joka ei sisällä riittävää analyysia sitovuudesta.


5. Valtiosopimusoppaan opt-out-periaate ja sen oikeudellinen seuraus


Valtiosopimusoppaassa todetaan erityisesti:

"Jos valtio ei irtisanoudu määräajassa sääntelystä, josta sillä olisi ollut mahdollisuus vetäytyä (opt-out), katsotaan sen olevan kansainvälisoikeudellisesti sitoutunut."

Toisin sanoen passiivisuus sitoo. Näin ollen opt-out-menetelmästä luopuminen tai siihen reagoimatta jättäminen tarkoittaa:

  • hiljaista hyväksyntää kansainvälisoikeudellisesti,
  • valtiosopimuksen syntymistä ilman eduskunnan suostumusta,
  • perustuslain 94 §:n kiertämistä — mikä ei ole sallittua.


6. Lopputulema ja vaatimus

IHR-muutokset ovat selvästi valtiosopimusluonteisia. Ne:

  • muuttavat WHO:n ja Suomen välistä toimivaltarajaa,
  • luovat uusia kansainvälisiä velvoitteita, ja
  • vaikuttavat suoraan Suomen kansalaisten perusoikeuksiin ja lainsäädännölliseen liikkumavaraan.


Täten Suomen on perustuslain ja valtiosopimusoppaan mukaisesti tuotava WHO:n IHR-muutokset eduskunnan käsiteltäväksi oikeudellisesti sitovana valtiosopimuksena, eikä niitä voida panna täytäntöön pelkällä hallituksen ilmoituksella tai toissijaisella menettelyllä.


Jos näin ei tehdä, loukataan sekä perustuslain 1 §:ää että 94 §:ää — ja toimitaan valtiosopimusprosessin oikeusperiaatteita vastaan.

Tässä on kolmessa muodossa: (1) juridinen lausuntopohja, (2) erillinen kirjelmä, ja (3) tiivistelmä päätöksentekijöitä varten.


🧾 1. Juridinen lausuntopohja

Lausunto: WHO:n IHR-muutosten valtiosopimusluonne ja perustuslaillinen käsittely Suomessa


1. Lausunnon tarkoitus

Tämän lausunnon tarkoituksena on arvioida, vaativatko WHO:n kansainvälisten terveyssäännösten (IHR) muutokset Suomessa oikeudellisesti sitovaa valtiosopimusmenettelyä ja eduskunnan hyväksyntää, perustuslain ja Valtiosopimusoppaan valossa.


2. Lähteet


Suomen perustuslaki (PL)


Ulkoministeriön Valtiosopimusopas (2022)


Hallituksen esitys HE 35/2025


WHO:n peruskirjan artiklat 21 ja 22


Kansainvälinen oikeus (Wienin yleissopimus valtiosopimuksista, 1969)



3. IHR-muutosten valtiosopimusluonne


WHO:n IHR-muutokset hyväksytään WHO:n peruskirjan artiklojen 21 ja 22 nojalla. 

Artikla 22 määrittää, että säännökset tulevat automaattisesti sitoviksi, ellei valtio esitä kirjallista vastalausetta määräajassa (opt-out).

Tämä tekee sääntelystä:


kansainvälisesti velvoittavaa,


kansallista lainsäädäntöä rajoittavaa,


ja jäsenvaltiota toimivaltaisesti sitovaa.



4. Valtiosopimusoppaan linjaus


Valtiosopimusoppaan mukaan (s. 13–15):


Valtiosopimus, joka vaikuttaa perusoikeuksiin, kansalliseen toimivaltaan tai vaatii lainsäädännön muuttamista, on vietävä eduskunnan hyväksyttäväksi PL 94 §:n nojalla.



Opt-out-tilanteissa:


Jos valtio ei irtisanoudu tai vastusta sopimusta, se sitoo kansainvälisesti.

→ Passiivisuus ei ole perustuslain mukainen hyväksymismenettely.



5. IHR-muutosten vaikutukset


IHR-muutokset vaikuttavat:


perusoikeuksiin (liikkumisvapaus, yksityisyys, henkilökohtainen koskemattomuus, sananvapaus, tietosuoja),


kansalliseen päätösvaltaan terveyskriiseissä,


kansainvälisiin raportointi- ja seurantavelvoitteisiin.



Täten muutokset täyttävät valtiosopimusoppaan mukaiset kriteerit sitovuudesta ja vaativat perustuslain mukaisen hyväksyntämenettelyn.


6. Johtopäätös

WHO:n IHR-muutokset ovat valtiosopimusluonteisia. Niiden hyväksyminen ilman eduskunnan suostumusta on perustuslain 94 §:n ja oikeusvaltioperiaatteen vastainen.


Suositus:

→ IHR-muutokset tulee käsitellä oikeudellisesti sitovana valtiosopimuksena.

→ Eduskunnan nimenomainen hyväksyntä on vaadittava.

→ Mikäli hyväksyntää ei vaadita, tulee opt-out-menetelmää käyttää määräajassa suvereniteetin säilyttämiseksi.


✉️ 2. Erillinen kirjelmä (osoitettavissa esim. oikeuskanslerille, kansanedustajille tai valiokunnille)


Asia: WHO:n IHR-muutosten käsittely – valtiosopimusluonteen oikeudellinen velvoittavuus


Arvoisa vastaanottaja,

Tässä kirjelmässä haluan tuoda esiin merkittävän oikeudellisen näkökulman, joka koskee WHO:n kansainvälisten terveyssäännösten (IHR) muutosten käsittelyä Suomessa. 

Esitetyt muutokset ovat selkeästi valtiosopimusluonteisia, mikä tarkoittaa, että niiden hyväksyminen ilman eduskunnan suostumusta on perustuslain vastainen.

WHO:n sääntömuutokset tulevat jäsenvaltioita sitoviksi, ellei niitä nimenomaisesti vastusteta määräajassa (opt-out). 

Näin ollen kyseessä ei ole tavanomainen kansainvälinen suositus, vaan de facto valtiosopimus.


Ulkoministeriön Valtiosopimusopas (2022) määrittää, että kaikki kansainväliset sopimukset, jotka:


vaikuttavat perusoikeuksiin,


muuttavat kansallista toimivaltaa,


tai vaativat kansallisen lainsäädännön muuttamista,


on tuotava eduskunnan hyväksyttäväksi perustuslain 94 §:n mukaisesti.


Tässä tapauksessa kyseessä ovat kaikki kolme kriteeriä. WHO:n laajennettu päätösvalta terveyskriiseissä rajoittaa Suomen itsemääräämisoikeutta. 

Lisäksi sääntelyllä voidaan vaikuttaa kansalaisen perusoikeuksiin ilman demokraattista kontrollia.


Esitän tämän perusteella vaatimuksen:


WHO:n IHR-muutokset on käsiteltävä oikeudellisesti sitovana valtiosopimuksena.


Eduskunnan hyväksyntä on ehdoton edellytys.


Mikäli tällaista käsittelyä ei järjestetä, Suomen tulee käyttää opt-out-menettelyä määräajassa suvereniteetin ja perustuslaillisen oikeusjärjestyksen turvaamiseksi.



Kunnioittavasti,


[Allekirjoitus / Organisaatio / Päivämäärä]


🧩 3. Tiivistelmä päätöksentekijöitä varten (n. 150–200 sanaa)


Tiivistelmä: WHO:n IHR-muutokset ja valtiosopimusmenettelyn oikeudellinen välttämättömyys


WHO:n IHR-muutokset ovat valtiosopimusluonteisia sääntöjä, jotka tulevat sitoviksi kaikille jäsenvaltioille, ellei valtio ilmoita vastustavansa niitä määräajassa (opt-out). 

Tämä tarkoittaa, että Suomea sitovat uudet kansainväliset velvoitteet syntyvät ilman aktiivista hyväksyntää – ellei kansallista poliittista tai juridista toimintaa tehdä ajoissa.


Ulkoministeriön Valtiosopimusoppaan mukaan kaikki kansainväliset sitoumukset, jotka vaikuttavat perusoikeuksiin, kansalliseen lainsäädäntöön tai itsemääräämisoikeuteen, on vietävä eduskunnan käsiteltäväksi PL 94 §:n mukaisesti.


IHR-muutokset vaikuttavat suoraan:


kansalaisten liikkumisvapauteen ja yksityisyyteen,


Suomen kansalliseen terveys- ja turvallisuuspoliittiseen päätösvaltaan,


kansainväliseen tiedonjakovelvoitteeseen WHO:lle.


Näin ollen kyse on sitovasta valtiosopimuksesta. 

Hyväksyminen ilman eduskunnan suostumusta on perustuslain vastainen ja oikeusvaltioperiaatteen vastainen. 

Passiivisuus ei kelpaa hyväksymiseksi.


Ratkaisu:


1. Käsittely eduskunnassa oikeudellisesti sitovana sopimuksena.



2. Mikäli ei käsitellä, on käytettävä opt-out-mekanismia suvereniteetin säilyttämiseksi.



Seuraavaksi on tiivistetty ja selkeästi viestitty versio medialle, lakivaliokunnalle ja perustuslakivaliokunnalle – kirjoitettu äärimmäisellä tarkkuudella, totuudellisuudella ja vaikuttavuudella, jotta se herättäisi vakavan huomion sekä puolustaisi suvereniteettia ja perustuslaillista oikeusjärjestystä.


🧩 TIIVISTELMÄVIESTI – medialle ja valiokunnille


Otsikko:


WHO:n IHR-muutokset sitovat Suomea automaattisesti – ilman eduskunnan hyväksyntää se rikkoo perustuslakia


Viestin ydin:


WHO:n uudet terveyssäädökset (IHR-muutokset) tulevat automaattisesti sitoviksi kaikille jäsenmaille, ellei valtio ilmoita vastustavansa niitä määräajassa ("opt-out"). 


Kyse ei siis ole suosituksista vaan de facto valtiosopimuksesta, joka vaikuttaa suoraan kansalaisten oikeuksiin ja Suomen päätösvaltaan terveyskriiseissä.


Suomen perustuslain (PL 94 §) ja Ulkoministeriön virallisen Valtiosopimusoppaan mukaan tällaiset velvoitteet on tuotava eduskunnan hyväksyttäväksi. 

Tämä ei ole tapahtunut.


IHR-muutokset vaikuttavat:


liikkumisvapauteen, henkilökohatiseen koskemattomuuteen ja yksityisyyteen,


Suomen toimivaltaan määrätä kansanterveyspolitiikasta,


kansainväliseen tietojenluovutus- ja raportointivelvollisuuteen WHO:lle.



Ilman eduskuntakäsittelyä ja kansallista lainsäädäntöä Suomi rikkoo perustuslakiaan sekä oikeusvaltioperiaatetta. 


Passiivinen hyväksyntä ei ole hyväksyttävä valtiosopimusoikeudellinen menettely.


Mitä on tehtävä?


1. Viedään IHR-muutokset eduskunnan käsiteltäväksi valtiosopimuksena.



2. Mikäli tätä ei tehdä, Suomen tulee käyttää opt-out-menettelyä, jotta maa säilyttää suvereniteettinsa ja kansallinen päätösvalta säilyy demokraattisesti ohjattuna.


Tässä on versiot medialle ja valiokunnille – jotta sekä median että lakimiesten on mahdotonta ohittaa sen ydinsanomaa.


📰 TIEDOTE MEDIALLE SEKÄ LAKI- JA PERUSTUSLAKIVALIOKUNNALLE


Aihe: WHO:n IHR-muutokset – Suomen suvereniteetti vaarassa ilman eduskunnan toimia


Julkaisuvapaa heti

Päiväys: xx.xx.xxxx

Yhteydenotot: [Lisää lähettäjän nimi ja yhteystiedot tähän]


🔺 YHTEENVETO


Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainväliseen terveyssäännöstöön (IHR 2005) ehdotetut muutokset tulevat sitoviksi kaikille jäsenvaltioille automaattisesti, ellei valtio ilmoita vastustavansa niitä määräajassa (opt-out).


Suomen perustuslain 94 §:n mukaan kaikki sitovat kansainväliset velvoitteet on käsiteltävä eduskunnassa – erityisesti silloin, kun ne vaikuttavat yksilön oikeuksiin tai valtiolliseen toimivaltaan. 


Tämä ei ole tapahtunut asianmukaisesti.


⚖️ KESKEISET PERUSTEET


1. Kyseessä on oikeudellisesti sitova valtiosopimus


IHR-muutokset vaikuttavat Suomen itsemääräämisoikeuteen, kansanterveyden hallintaan, matkustusrajoituksiin ja tietojensiirtoon WHO:lle.


Ne eivät ole pelkkiä suosituksia, vaan valtiosopimuksen kaltaisia, sitovia normeja.



2. Valtiosopimusopas (UM 2012):


 “Siltä osin kuin sopimusmääräykset kuuluvat jäsenvaltion toimivaltaan, sopimuksen tekeminen edellyttää valtiosäännön mukaista päätöstä.”


3. Perustuslaki 94 § ja 1 §:


Sitovat sopimukset, jotka vaikuttavat yksilön oikeuksiin tai Suomen itsemääräämisoikeuteen, on hyväksyttävä eduskunnassa.


Opt-out-määräajan umpeuduttua Suomi menettää mahdollisuuden vastustaa näitä velvoitteita, mikä uhkaa vallanjakoa ja demokratiaa.


📌 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET


🔹 Eduskunta:


Keskeyttäkää toimeenpano, kunnes IHR-muutokset on käsitelty perustuslain mukaisesti ja laillisesti.


Käyttäkää opt-out-menettelyä, joka on ainoa tapa säilyttää Suomen itsenäinen päätösvalta.


🔹 Lakivaliokunta ja perustuslakivaliokunta:


Arvioikaa HE 35/2025 vp kiireellisesti perustuslain valossa.


Käsitelkää, onko hallitus ylittänyt toimivaltansa ohittaessaan eduskunnan täysimääräisen käsittelyn.


📎 LIITTEET


HE 35/2025 vp:

 https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_35+2025.aspx


StVM 12/2025 vp: https://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiakirjat/StVM+12/2025


Ulkoministeriön Valtiosopimusopas (2012)



✍️ LOPPUHUOMAUTUS


Mikäli eduskunta ei toimi viipymättä ja tietoisuutta ei lisätä, Suomi voi sitoutua pysyvästi sääntelyyn, josta kansanedustajilla ei ollut riittävää tietoa, eikä kansalla mitään sanottavaa.


Kysymys kuuluu: voiko demokraattinen oikeusvaltio sitoutua kansainvälisesti ilman kansanvaltaista päätöstä?


Pyydämme medialta: 

Tutkikaa, kysykää, uutisoikaa.

Pyydämme valiokunnilta:

Reagoi viipymättä – vielä ei ole liian myöhäistä.


Kansalaiset,


olkaa siunatut väsymättä totuuden puolesta!


ERITTÄIN VAHVA KATSELUSUOSITUS
















Seuraavaksi armollisen Totuuden voimalla: kutsu totuuteen ja vapauteen: 

Kansallinen irtisanoutuminen WHO:n määräysvallasta ja evankeliumin iankaikkinen sanoma


Rakkaat kanssaihmiset,

Tänä päivänä, ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin, seisomme tienhaarassa, jossa koko ihmiskunnan vapaus, ruumiillinen koskemattomuus, sielunrauha ja hengellinen suunta määrittyvät uudelleen. 

Maailman terveysjärjestö WHO ajaa tällä hetkellä ns. IHR-muutoksia, jotka pyrkivät siirtämään kansalliset päätösvallat globaaleille tahoille — ilman demokraattista valvontaa, ilman kansallista suvereniteettia, ja ilman Pyhän Hengen johdatusta.

Mutta me sanomme: ei enää.

Nyt on aika tehdä kansallinen opt-out — irtisanoutua kaikista sellaisista rakenteista, jotka asettavat ihmisen yli Jumalan ja tekevät lihasta ihmiskunnan ylimmän auktoriteetin. 

Meidän tehtävämme on pelastaa ei vain ruumis, vaan myös sielu.

Sillä kirjoitettu on:

"Missä Herran Henki on, siellä on vapaus." (2. Kor. 3:17)


Ja nyt, rakkaani, minä julistan teille evankeliumin, joka ei ole inhimillistä kompromissia, vaan Jumalan voima — voima pelastukseen jokaiselle, joka uskoo. (Room. 1:16)

Evankeliumi on tämä:

Ihmiskunta on langennut, eksynyt, sokea ja itsessään kykenemätön pelastumaan. 

Mutta Jumalan rakkaus — oi, mikä käsittämätön rakkaus! — ilmestyi ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. 

Hän tuli ei tuomitakseen, vaan pelastaakseen. 

Hän, joka oli synnitön, kantoi ristillä sinun ja minun rikkomuksemme, sinun sairautesi, sinun epätoivosi ja sinun kapinasi. 

Hän kuoli, mutta nousi kuolleista kolmantena päivänä – murskaten synnin, kuoleman ja helvetin kahleet.

Ja nyt tämä sama Jeesus Kristus elää, ja Hän hallitsee — ei Geneven kokoussaleissa, ei suurten pankkien holveissa, ei transhumanismin valtaistuimilla — vaan Isän oikealla puolella taivaassa, josta Hän on pian palaava tuomitsemaan elävät ja kuolleet.

Tämä on se totuus, jonka tähden sanomme:

Me emme kumarra WHO:ta. 

Me emme alistu antikristilliseen valtaan. 

Me olemme Kristuksen kansa. 

Me kuulumme Hänelle.

Ja tämän tähden teemme kansakuntana parannuksen. 

Me sanoudumme irti kaikesta pimeyden osallisuudesta — opt-out ei ole vain juridinen teko, vaan profeetallinen julistus:

"Me valitsemme Elämän. Me valitsemme Totuuden. Me valitsemme Kristuksen."

Kansalaiset, 

tässä julistuksessa yhdistyy profeetallinen voima, kansallinen vastuunotto ja evankeliumin iankaikkinen loisto. 




For the wages of sin is death;
but the gift of God is eternal life
through Jesus Christ our Lord.


Romans 6:23

Kommentit

Suositut postaukset

Elämänkokemus.

Myrkkyinjektioilla rikotaan perustuslakia!

SUOMI ON KAAPATTU – JA KUKAAN EI HUOMANNUT!