WHO aloittaa taas uuden p(L)andemian, joten ...
WHO aloittaa taas uuden p(L)andemian, joten ...
https://youtu.be/L-A7Yfqyu9A?
https://rumble.com/v13yqy7-things-to-know.html?e9s=src_v1_upp
Onko
Suomen itsemääräämisoikeus uhattuna?
WHO:n
IHR-määräysten hyväksynnän ongelmat ja globaalin terveyspolitiikan riskit
Johdanto
Suomen
perustuslaki on rakennettu turvaksi kansalaisille – suojaamaan kansalaisten
vapautta, fyysistä koskemattomuutta ja oikeutta itsenäiseen päätöksentekoon.
Silti
kysymys kuuluu: olemmeko luovuttamassa tätä suojaa pois, lähes
huomaamattomasti, kansainvälisten määräysten varjossa?
Maailman
terveysjärjestön (WHO) kansainvälisten terveyssäännösten (IHR) muutosten
hyväksyminen Suomessa on herättänyt vakavan kysymyksen:
voiko
ylikansallinen elin, jota rahoittavat pitkälti yksityiset lääkeyhtiöt ja
lääketeollisuudesta hyötyvät lahjoittajat, määritellä suomalaisten oikeuksia
pandemiatilanteissa – jopa vastoin kansallista perustuslakia?
1.
p(L)andemian pitkä varjo
Koronap(L)andemia
jätti jälkeensä syvät haavat. Lockdownit, koulujen sulkemiset, pakkomaskit,
pakkotestit, pakkorokotukset työpaikan menettämisen uhalla ja rokotepassit,
diskriminointi, eristämiset jne. rikkoivat kansalaisten arkea ja perusoikeuksia
tavalla, jota ei Suomessa ollut aiemmin nähty.
Monet
näistä toimenpiteistä osoittautuivat myöhemmin tehottomiksi, jopa
vahingollisiksi ja hengenvaarallisiksi, mutta puolueeton jälkipuinti puuttuu
edelleen.
Samaan
aikaan Yhdysvalloissa keskustelu on ollut avointa ja kriittistä.
Laboratoriovuotoa
koskeva tunnustus, NIH:n ja HHS:n päätökset supistaa mRNA-tutkimusta sekä
kansalaiskeskustelun avoimuus paljastavat syvän luottamuspulan.
Kansalaiset
eivät enää niele yksinkertaista narratiivia “turvallisista ja tehokkaista”
ratkaisuista.
2.
Kriittinen tarkastelu Suomessa ja muualla
Suomessa
p(L)andemian jälkipuinti on jäänyt sirpaleiseksi.
PCR-testihysterian
varaan rakennetut rajoitukset ohittivat perusoikeudet, ja asetuksilla
toteutetut pakkoratkaisut – kuten rokotepassit – tehtiin ilman eduskunnan
täysimittaista käsittelyä.
Tämä
toimintamalli on nyt toistumassa IHR-muutosten yhteydessä.
Yhdysvalloissa
sen sijaan senaatti on järjestänyt avoimia kuulemisia, joissa tutkijat,
lääkärit ja kansalaiset ovat saaneet tuoda esiin rokotepolitiikan
varjopuolet.
Suomesta
tällainen avoimuus on puuttunut – aivan kuin kriittinen keskustelu olisi ollut
kansallinen tabu.
3.
IHR-muutosten hyväksyntä Suomessa – perustuslain vastaisesti
WHO:n
yleiskokous hyväksyi IHR-muutokset 1.6.2024. Suomessa hallitus vei asian
eduskuntaan hallituksen esityksellä (HE 35/2025) ja hyväksyi sen
blankettiasetuksella 18.6.2025 – ilman täysimittaista parlamentaarista
käsittelyä ja presidentin allekirjoitusta.
Opt-out-aika
umpeutui 19.7.2025, minkä jälkeen Suomi jäi sidotuksi muutoksiin ilman KANSAN
todellista tahtoa tai kuulemista.
Tämä
menettely rikkoo useita perustuslain pykäliä:
PL
94–95 §: kansainväliset velvoitteet, jotka koskevat lainsäädännön alaa, on
hyväksyttävä lailla – ei asetuksella.
PL
80 §: perusoikeuksia rajoittavat normit kuuluvat lain tasolle, eivät
asetukseen.
PL
93 §: presidentillä on keskeinen rooli valtiosopimuksissa, jota ei voi ohittaa.
Delegointikielto
on selvä: perusoikeuksia ei voida luovuttaa asetuksilla kansainväliselle
järjestölle.
4.
Kuka ohjaa WHO:ta?
WHO:n
rahoituksesta jopa 80 % on sidottuja vapaaehtoisia korvamerkittyjä
lahjoituksia, joista merkittävä osa tulee lääkeyhtiöiltä ja yksityisiltä
säätiöiltä, jotka sitten hyötyvät taloudellisesti.
Tämä
luo perustellun huolen: kenen intressiä WHO todellisuudessa palvelee?
Australian
lääkärijärjestön raportti Follow the Money osoittaa, että lääketeollisuuden
vaikutus WHO:n päätöksiin on todellinen ja ohjaa globaalin terveyspolitiikan
linjauksia – jopa ja nimenomaan kansalaisten perusoikeuksien kustannuksella.
5.
Perustuslaki – kansalaisten turva
Perustuslaki
ei ole koriste tai suositus.
Se
on kansakunnan turvaverkko.
Se
suojaa kansalaisia ylilyönneiltä, väärinkäytöksiltä ja ylikansallisten
organisaatioiden liialliselta vallankäytöltä.
IHR-muutosten
hyväksyntä blankettiasetuksella on “ultra vires” – toimivallan ylitys – ja
siten kumottavissa KHO:ssa tai oikeusasiamiehen toimesta.
Tämä
ei ole vähäinen tekninen asia, vaan kysymys perusoikeuksien ytimeen
kajoamisesta: liikkumisvapaus, koskemattomuus, sananvapaus ja yksityisyys.
6.
Mitä kansalainen voi tehdä?
Vaadi
läpinäkyvyyttä ja jälkipuintia.
Tue
kansalaisaloitteita ja vetoomuksia, jotka puolustavat perustuslain
ensisijaisuutta.
Tee
tarvittaessa kantelu oikeusasiamiehelle tai KHO:een.
Muista:
perustuslaki on kansalaisten turva – jos sitä rikotaan, velvollisuutemme on
toimia!
Lopuksi
IHR-muutosten
hyväksyntä ei ole tekninen yksityiskohta, vaan koko kansakunnan
itsemääräämisoikeuteen liittyvä kysymys.
Kun
kansainvälinen organisaatio voi yksipuolisesti määritellä pandemian ja sen
varjolla määrätä pakkotoimia: lockdownit, koulujen sulkemiset, pakkomaskit,
pakkotestit, pakkorokotukset työpaikan menettämisen uhalla, diskriminointi ja
rokotepassit, digi-id:n, sosiaalinen pisteytysjärjestelmä, hiilikrediitit, rokote-statusjärjestelmä,
digi-lompakko jne., olemme siirtymässä kohti hallintamallia, jossa kansalaisen
oikeudet alistetaan ulkopuoliselle vallalle – kysymyksessä on totalitaristinen
tyrannia.
Suomi
ei saa olla hiljainen myötäilijä.
Suomi
on oikeusvaltio, jossa kansan tahto ja perustuslaki ovat ylin laki.
Nyt
on aika nostaa kysymys pöydälle:
puolustammeko
omaa perustuslakiamme vai annammeko sen liueta globaalien häikäilemättömien ja
katalien intressien varjoon?
Suomen
perustuslaki turvattava – IHR-muutokset on mitätöitävä!
Me
Suomen kansalaiset olemme syvästi huolestuneita siitä, että Maailman
terveysjärjestön (WHO) kansainvälisten terveyssäännösten (IHR) muutokset on
hyväksytty Suomessa asetustasoisella päätöksellä ilman eduskunnan
täysimääräistä käsittelyä ja presidentin ratifiointia.
Tämä
menettely on vastoin Suomen perustuslakia (PL 94–95 §, 80 §, 93 §), jonka
mukaan kansainväliset velvoitteet, jotka koskevat perusoikeuksia, on
hyväksyttävä lain tasolla.
Blankettiasetuksella
toteutettu hyväksyntä rikkoo perustuslaillista delegointikieltoa ja vaarantaa
kansalaisten oikeudet.
Me
kansalaiset katsomme, että:
Perusoikeuksia
ei saa luovuttaa ylikansalliselle organisaatiolle asetusteitse.
Kansallista
itsemääräämisoikeutta ja perustuslakia on kunnioitettava ensisijaisesti.
Kansalaisilla
on oikeus läpinäkyvyyteen ja demokraattiseen päätöksentekoon kansainvälisistä
sitoumuksista.
Vaadimme,
että Suomi mitätöi IHR-muutosten hyväksynnän, palauttaa asian eduskunnan ja
presidentin käsittelyyn sekä turvaa perustuslain ensisijaisuuden kansalaisten
vapauksien suojana.
IHR-muutosten
hyväksyminen on perustuslainvastainen!
Hallituksen
esitys (HE 35/2025) ja sen pohjalta 18.6.2025 annettu valtioneuvoston
blankettiasetus, jolla Suomi hyväksyi WHO:n kansainvälisten terveyssäännösten
(IHR) muutokset, on vakavasti ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa.
1.
Perustuslain 94–95 §: Kansainväliset velvoitteet, jotka koskevat lainsäädännön
alaa, on hyväksyttävä eduskunnan säätämällä lailla, ei asetuksella.
2.
Perustuslain 80 §: Perusoikeuksia koskevat säädökset kuuluvat lain tasolle;
asetuksella ei voida rajoittaa tai siirtää niitä ulkopuoliselle elimelle.
3.
Perustuslain 93 §: Valtiosopimusten hyväksyntä kuuluu tasavallan presidentille
hallituksen esityksestä. Menettely, jossa presidentti ohitetaan, on
valtiosääntöoikeudellisesti kestämätön.
WHO:n
rahoituspohja, joka koostuu suurelta osin yksityisistä ja lääketeollisuuden
lahjoituksista, asettaa entistä suuremman painoarvon sille, että Suomi ei
luovuta perusoikeuksiaan organisaatiolle, jonka intressit eivät välttämättä ole
yhtenevät kansalaistemme oikeusturvan kanssa.
Johtopäätös:
IHR-muutosten
hyväksyntä blankettiasetuksella on perustuslain vastainen, eikä se siten voi
olla oikeudellisesti pätevä.
Eduskunnalle
esitetään, että:
Hyväksymismenettely
puretaan ja mitätöidään,
Asia
palautetaan eduskunnan ja presidentin täysimääräiseen käsittelyyn.
Kansalaisten
perusoikeuksien ensisijaisuus suhteessa kansainvälisiin velvoitteisiin
turvataan selkeällä lainsäädännöllä.
Näin
Suomi osoittaa olevansa oikeusvaltio, jossa perustuslaki on ylin laki ja jossa
kansalaisten vapauksia ei luovuteta kansainvälisille toimijoille
asetustasoisilla ratkaisuilla.
ERITTÄIN VAHVA KATSELUSUOSITUS
https://positv.fi/videot/uutiset-63-erikoisuutislahetys/
https://youtu.be/L-A7Yfqyu9A?si=q4O7nR_Y0IsLavMl
https://positv.fi/uutisartikkelit/suomeen-uusi-superviranomainen/
https://youtube.com/watch?v=tQ8Qb1ELlow&si=aSEAjHdVTTBmTPqn
https://youtu.be/iza-WF2XGV4?si=KXmR_A4RdMRNan4J
https://youtu.be/JpAz0FoNazU?si=rUUa1g4LDRo8LE92
https://www.youtube.com/watch?v=m2_tIlTlI9o&ab_channel=Antinniemi
https://tube.kansanvalta.org/w/9HhbQgpqWjnqgmxB35S9Pp
https://tube.kansanvalta.org/w/keJwMTVhvvDmYUufbrzp8V
https://www.youtube.com/watch?v=SxO6qEfKrEU
https://rumble.com/v13yqy7-things-to-know.html?e9s=src_v1_upp
https://tube.kansanvalta.org/w/7NWtVoxuAEiZoKNvX9o559
https://rumble.com/v1ayerq-gj8-fuellmich.html
https://tube.kansanvalta.org/w/7m2yGDL5yXKqT4LiU8Hctn
https://tube.kansanvalta.org/w/32QYqR5F62nFQWF81yEQwP
https://www.youtube.com/live/NgIUxGDZUh8?si=dS4z-VQJPUQbWh9a
https://youtu.be/on3fNhiNcZA?si=1h7fCqzeTeLVDHit
https://youtu.be/f4rn4brcUBY?si=6vwv-VTEuLctema8
https://youtu.be/zoeM4ndzF6M?feature=shared
https://www.youtube.com/live/Iet04B2u9Kw
https://www.youtube.com/watch?v=_OFr8UyUdtw
Kommentit
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia?
Ota kantaa - nyt, heti tai ihan oitis, joko lyhyen napakasti tai polveilevalla tajunnanvirralla.
Sana on vapaa!
S’il te plaît.