Joko nyt koko Suomen kansa pysähtyy kysymään:
”Onko demokratia enää elossa Suomessa?”
UUTISPOMMI: Suomalaisissa vaaleissa ääniä katoaa – sähköinen järjestelmä altis manipuloinnille!
Yli miljoonan suomalaisen luottamus äänestykseen uhattuna – ääniä häviää jäljettömiin!
Useat kansalaiset eri puolilla Suomea ovat raportoineet järkyttäviä havaintoja: oma ääni ei ole mennyt perille.
Ehdokas, jota äänestettiin, ei saanut ääntä virallisiin tuloksiin - edes omalla paikkakunnalla äänestettyään itseään - ei edes sitä omaa ääntään!
Kuulostaako banaanivaltiolta?
Ei – vaan Suomen sähköinen vaalijärjestelmä vuonna 2025.
Tieto Oyj:n hallinnoima vaalijärjestelmä on suljettu, ulkoistettu ja sen lähdekoodit ovat piilossa – kansalta, medialta, ja jopa viranomaisilta.
Kukaan ei tiedä, mitä koneet todella laskevat.
Tällä tavalla on toimittu jo useissa vaaleissa, joten HALOO - ONKO VALOO?!
Mitä jos algoritmit muokkaavat vaalituloksia "sopivimmiksi"?
Mitä jos demokraattinen järjestelmä onkin vain kulissi?
Asiantuntijat varoittavat:
"Jos ääni ei näy tuloksissa, se ei ole demokratiaa vaan petos."
"Vaalien läpinäkyvyys on kansakunnan elinehto – ja se on nyt murskana."
Kansa vaatii vastauksia.
Missä on viranomaisten valvonta?
Missä ovat kansanedustajat, jotka puolustavat äänestäjiään?
Nyt liikkeelle pitäisi saattaa virallinen kantelu oikeusasiamiehelle, kansalaisaloite ja toimenpidevaatimus, joka vaatii:
Vaalijärjestelmän täyttä läpinäkyvyyttä
Julkista auditointia
Ääntenlaskennan riippumatonta valvontaa
Tämä ei ole salaliittoteoria – vaan Suomen kansan selvä pyyntö:
PELASTAKAA DEMOKRATIA!
Jos ääni voidaan ohittaa, meiltä on jo viety valta.
Kansalainen – kysy itseltäsi: vieläkö sinun äänesi lasketaan - ja kenelle antamasi ääni menee?
Vaalien Pyhä Ilveily – Kansalaisen Heräämisen Hetki
Arvoisa kansa, hyvät nukkuvat – ja vieläkin uskovat,
Meidät on jälleen kerran kutsuttu suuren demokratian näytelmään, tuohon vaalifarssin korkeimpaan muotoon, jossa todellisuus taipuu saduiksi ja sadut julkaistaan tilastoina.
Tietysti täysin luotettavana datana.
Niin, datana – joka tulee Tieto Oyj:n pyhästä alttarista, Goldman Sachsin algoritmisella siunauksella.
Tiedättekö, missä se teidän ääni on?
Niinpä.
Ei tiedä kukaan.
Kadonnut kuin ministerin muistijälki vaalilupauksista.
Mutta älkää huoliko!
Ei tässä mitään nähtävää ole.
Hajaantukaa.
Luottakaa.
Usko on vahva – kuten myös algoritmi.
0 ääntä – siinä se todellinen demokratian ylistys.
Kansalainen kertoo äänestäneensä ehdokasta.
Ehdokas kertoo äänestäneensä itseään.
Kertomuksia piisaa.
Näyttöä löytyy.
Tulospalvelu kertoo, ettei kukaan äänestänyt häntä.
Onko joku meistä nolla?
Eikö ääni paina, jos se ei sovi tarinaan?
Jos näin on, niin meillä ei ole vaalijärjestelmää – meillä on systeemin ohjelmoitu korruptioköörin esitys.
Ja entäpä vaalitarkkailu?
Eihän me Suomessa semmoista tarvita!
Mehän ollaan se maailman luotettavin lintukoto, jossa ketään ei huijata... paitsi ehkä äänestäjiä, mutta se kuuluu koreografiaan.
Tieto Oyj.
Tuo pyhä portaali, jonka läpi kulkee jokainen ääni.
Omistajana mm. JPMorgan – siis ei mitään nähtävää.
Luottakaa.
Algoritmiin.
Koneet eivät koskaan tee virheitä, eikö niin?
Paitsi ehkä silloin, kun niitä kalibroidaan...
vahingossa...
ehkä...
ehkei...
tai sitten juuri siksi.
Oikeudellisesti puhuen: kun kansalaisen antama ääni ei näy tuloksissa, on kyseessä demokraattisen oikeuden loukkaus – perustuslain 14 §:n sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen 3. lisäpöytäkirjan vastaisesti.
Äänioikeus ei ole koriste, se on suvereeni kansanvaltaisuuden mittari – ja jos se mitätöityy, on kyse vaalivilpistä.
Piste.
Mutta hiljaisuus on korviahuumaava.
Miksi?
Koska niin on määrätty.
Valvonta loistaa poissaolollaan.
Vastuulliset vaikenemalla varmistavat, ettei mitään tarvitse tutkia.
"Yleinen etu" – tuo nerokas sana, jolla kaikki laittomuus peitetään, kun kansan ääni haudataan hiljaisuuteen.
Sitten seuraa tyypillinen reaktio:
"Älä nyt viitsi – ei Suomessa sentään!"
Ai niinkö?
Vastaavia ilmiöitä tutkitaan Yhdysvalloissa, Saksassa ja Brasiliassa, mutta Suomessa...
Meillä on totuus.
Meillä on usko.
Meillä on...
Tieto Oyj.
Kysymys kuuluu:
Miksi kukaan täyspäinen osallistuu enää tähän peliin, jota pelataan suljetuin säännöin ja avoimin väärinkäsityksin?
Onko tämä enää kansanvalta, vai näennäisdemokratian rituaali?
Demonikratiaa?
Harvainvaltaa?
Rakkaat ystävät, älkää enää alistuko tälle teatterille.
Jos äänestämällä voisi muuttaa jotain – se olisi kielletty.
OIKEUDELLINEN ANALYYSI: Vaalivilppiepäilyt Suomessa – oikeudellinen tarkastelu vaalilain, perustuslain ja kansainvälisten velvoitteiden valossa
1. Perustuslaki ja vaalien luotettavuuden vaatimus
Suomen perustuslain (731/1999) 14 §:n mukaan kansalaisilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen toimintaan, erityisesti vaaleissa äänestämällä. Tämä perusoikeus edellyttää, että vaalit ovat vapaaehtoisia, yleisiä, yhdenvertaisia ja salaisia, sekä ennen kaikkea luotettavasti järjestettyjä.
Perustuslain 2 §:ssä säädetään kansanvallasta ja oikeusvaltioperiaatteesta. Jos vaalien tuloksen luotettavuuteen syntyy perusteltuja epäilyksiä, oikeusvaltio ei voi sivuuttaa asiaa vedoten "yleiseen luottamukseen" tai viranomaisprotokollaan.
Oikeusvaltioperiaate vaatii, että jokainen perusteltu epäily tutkitaan asianmukaisesti, eikä kansalaisten oikeuksia voida sivuuttaa vetoamalla prosessien muodolliseen täyttämiseen.
2. Vaalilain ja ääntenlaskennan sääntelyn haasteet
Vaalilaki (714/1998) säätää ääntenlaskennan ja vaalitulosten julkaisemisen yksityiskohdista.
Kuitenkin vaalilain mukaiset säädökset eivät riitä, mikäli käytännön toteutus — kuten sähköinen ääntenlaskenta, alustava tulosten kokoaminen, tiedonsiirto, tai ohjelmistoalustat (esim. Tieto Oyj:n vaalijärjestelmät) — tapahtuvat ilman riippumatonta tarkkailua tai auditointia.
Tieto Oyj:n ja muiden teknologiayritysten mahdollinen riippuvuus ulkomaalaisista rahoituslaitoksista (esim. JPMorgan, Goldman Sachs) nostaa esiin konfliktin riskin, joka voi vaarantaa vaalien riippumattomuuden.
Tämä ei itsessään todista vilppiä, mutta luo riskikehyksen, joka oikeuttaa riippumattoman tutkinnan ja teknisen auditoinnin.
3. Digitaalisen ääntenlaskennan haavoittuvuus
Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että digitaaliset vaalijärjestelmät voivat olla haavoittuvia manipuloinnille, erityisesti jos niitä ei kalibroida, testata ja valvota puolueettomasti.
Yhdysvalloissa Dominion-, ES&S- ja Smartmatic-järjestelmien käyttö on johtanut oikeudellisiin kiistoihin, joissa on paljastettu useita järjestelmävirheitä ja puutteita audit trail -dokumentaatiossa.
Jos Suomessa käytössä olevat järjestelmät (kuten Tieto Oyj:n hallinnoimat alustat) eivät ole avointa lähdekoodia, eivätkä riippumattomien vaalivalvojien tarkasteltavissa, tämä rikkoo vaalien avoimuuden periaatetta.
4. Epäselvyydet äänten katoamisesta – yksilöesimerkit ja oikeusturva
Tapaus, jossa useat äänestäjät ovat ilmoittaneet äänestäneensä ehdokasta, mutta tulospalvelussa näkyy nolla ääntä, viittaa mahdolliseen tietovirheeseen, laskentavirheeseen tai järjestelmätason ongelmaan.
Perusoikeuksien loukkauksena tämä voi muodostaa rikosoikeudellisenkin tutkinnan perusteet (Rikoslaki 15 luku – vaalirikokset).
Jos tällaiset tapaukset toistuvat ja jäävät ilman tutkintaa, viranomaistoiminta voi joutua arvioitavaksi oikeusturvan ja hallinnon lainmukaisuuden näkökulmasta, jolloin hallintovalitus, kantelu oikeusasiamiehelle tai jopa kanteet Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa voivat olla mahdollisia.
5. Riippumattoman tarkkailun puuttuminen
Suomi ei toistaiseksi salli laajaa, puolueista riippumatonta kansainvälistä vaalitarkkailua, mikä poikkeaa monien muiden demokratioiden käytännöstä.
OSCE/ODIHR:n tarkkailua ei ole järjestetty kansallisissa vaaleissa vuosittain, mikä jättää tarkkailuvajeen.
Ilman riippumatonta tarkkailua ei voida objektiivisesti osoittaa, että vaalit ovat olleet rehelliset.
6. Vaalivilppi oikeudellisena rikoksena
Vaalivilppi voi täyttää rikoslain 14 ja 15 lukujen mukaiset tunnusmerkit:
- Vaali- ja äänestysvilppi (RL 14:1)
- Virkavelvollisuuden rikkominen (RL 40:9)
- Tietojärjestelmän manipulointi (RL 38:8–9)
- Perusoikeuksien estäminen (PL 22 § + kansainväliset ihmisoikeussopimukset)
Jos algoritmeja tai tietojärjestelmiä on manipuloitu tarkoituksellisesti vaikuttamaan vaalitulokseen, kyseessä voi olla järjestäytynyt vaalirikos, joka edellyttää poliisitutkintaa ja mahdollista syytettä.
Yhteenveto: Mitä nyt tulisi tehdä?
- Perustaa kansalaiskomitea, joka vaatii riippumatonta, teknistä ja oikeudellista tutkintaa edellisten vaalien ääntenlaskennan ja järjestelmien toiminnasta.
- Vaati OSCE:n ja muiden kansainvälisten toimijoiden osallistumista seuraaviin vaaleihin tarkkailijaroolissa.
- Kansalaisoikeudellinen valitus- ja rikosilmoitusmenettely voidaan käynnistää yksilötapauksista, joissa ääni on kadonnut vaalipiirin laskennassa.
- Lainsäädäntöaloite, joka velvoittaa julkistamaan kaikki käytetyt algoritmit ja auditoimaan vaalijärjestelmät ennen ja jälkeen vaalien.
MUTTA tästä kaikesta huolimatta Kiitos Teille, arvoisat äänestäjät – teille, jotka annoitte äänenne totuudelle, oikeudenmukaisuudelle ja inhimilliselle Suomelle.
Haluan sydämeni syvyydestä kiittää jokaista Teitä, jotka kuntavaaleissa ja aluevaaleissa 2025 päätitte äänellänne tukea minua, tai puolueemme ehdokkaita.
Äänestyspäätöksenne on enemmän kuin poliittinen teko – se on arvovalinta.
Se on julkilausuttu luottamus ihmisen arvoon, sananvapauteen, lähimmäisenrakkauteen ja yhteiskuntaan, jossa totuutta ei pelätä vaan kunnioitetaan.
Tässä ajassa, jossa hämmennys ja pelko pyrkivät vaientamaan rehellisyyden ja vastuullisuuden, on Teidän valintanne ollut rohkea ja periaatteellinen.
Niin kuin George Orwell on viisaasti todennut: "Valheen aikakautena totuuden puhumisesta tulee vallankumouksellinen teko."
Te teitte tuon vallankumouksellisen teon – hiljaisen mutta voimallisen – uurnilla.
Olen syvästi kiitollinen jokaisesta annetusta äänestä.
Jokainen ääni ei ollut vain minulle – se oli ääni heikomman puolesta, perheiden hyvinvoinnin puolesta, kansallisen eheyden ja henkisen terveyden puolesta.
Se oli ääni Suomen puolesta, jossa on tilaa totuudelle, oikeudelle ja toivolle.
Tämä matka ei pääty vaaleihin – se alkaa niistä.
Mikäli olisin tullut näissä 2025 kunta- ja aluevaaleissa valituksi aluevaltuustoon ja kunnanvaltuustoon edustamaan kansalaista tahi jompaan kumpaan näistä vaihtoehdoista, olisin päässyt tekemään työtä kansalaisten etua silmälläpitäen, mutta nyt, kun en tullut valituksi, niin jään nyt sitten vain seuraamaan sivusta kuinka syöksykierrettä ja turbulenssia jatketaan kunta- ja aluetasolla.
Täten jään odottamaan tulevia eduskuntavaaleja 2027, jolloin, jos Herra Jeesus suo ja elämme, olen jälleen ehdokkaana, ja mikäli tulen sitten valituksi, niin minä lupaan tehdä kaikkeni täyttääkseni sen luottamuksen, jonka olette osoittaneet. Väsymättä, peräänantamattomasti, sydän avoinna ja katse korkeuksiin suunnattuna.
Kiitos Teille.
Kuljetaan yhdessä eteenpäin – vakaasti, viisaasti ja toisiamme tukien.
Hälytys kansanvallan puolesta – demokratia ei elä hiljaisuudessa
Vuoden 2025 kuntavaaleissa ja aluevaaleissa on jälleen ilmennyt vakavia epäselvyyksiä ja huolestuttavia ristiriitaisuuksia – kuten mm. julkisesti on havaittu esimerkiksi puolueemme Puheenjohtaja Ossi Tiihosen, joka oli ehdokkaana omassa äänestyspiirissä nollatulos, vaikka varmuudella on tiedossa useita annettuja ääniä. Tämä herättää oikeutetun kysymyksen: kuinka monen ehdokkaan ja äänestäjän ääni on vaiennettu?
Tämä ei ole enää pelkkä yksittäistapaus – tämä on vakava hälytys koko kansanvallan tilasta Suomessa.
Vaalivilppi, oli se sitten tahallista tai rakenteellisesti mahdollistettua, ei ole demokratiaa.
Se on kansan tahdon halveksuntaa, ja se murentaa yhteiskuntamme oikeudellista ja moraalista perustaa.
Me emme voi vaieta.
Meidän on nostettava äänemme rehellisten vaalien, avoimuuden ja läpinäkyvyyden puolesta – kaikkien kansalaisten, kaikkien ehdokkaiden ja ennen kaikkea totuuden tähden.
Kuten George Orwell on osuvasti todennut:
"Valheen aikakautena totuuden puhumisesta tulee vallankumouksellinen teko."
Nyt on meidän aikamme seisoa totuuden rinnalla.
Vetoan kaikkiin rehellisiin suomalaisiin: puolustakaa demokratiaa, vaaditaan selvyyttä ja rehellisyyttä vaaliprosessiin – sillä kansanvalta ilman luottamusta on kuin kansakunta ilman sielua.
Tämän takia on enemmän kuin paikallaan
Selvityspyyntö mahdollisista ääntenlaskennan epäselvyyksistä ja vaalivilpistä vuoden 2025 kuntavaaleissa ja aluevaaleissa
Keskusvaalilautakunnalle
[Lisää tarvittaessa myös alue- ja kunnallisvaalilautakuntien nimet ja osoitteet]
Asia: Pyyntö selvittää vuoden 2025 kuntavaalien ja aluevaalien ääntenlaskennan oikeellisuus sekä mahdollinen vaalivilppi
Viite: Äänestystulosten ristiriitaisuudet, erityisesti tilanne, jossa ehdokkaalle ei ole kirjattu ääniä hänen omalta äänestysalueeltaan, vaikka annettuja ääniä on varmuudella useita
Kunnioitettu keskusvaalilautakunta,
Pyydän kohteliaimmin, mutta vakavalla huolella, selvitystä vuoden 2025 kunnallis- ja aluevaalien ääntenlaskennan luotettavuudesta ja oikeellisuudesta liittyen havaittuihin poikkeamiin julkisissa äänestystuloksissa. Erityisesti haluan kiinnittää huomiota Lohjan kaupungin alueella tapahtuneeseen tilanteeseen, jossa ehdokkaalle, Vapauden liiton puheenjohtaja Ossi Tiihonen – huolimatta hänen äänestämisestään sekä muiden alueen äänestäjien selkeästi ilmoittamista tuenosoituksista – ei ole kirjattu ainuttakaan ääntä hänen omalla äänestysalueellaan.
Tällainen ristiriita herättää perustellun epäilyn mahdollisesta virheestä, laiminlyönnistä tai jopa vaalivilpistä.
Vaalilain (714/1998) 86 § mukaisesti ääntenlaskennan tulee olla luotettavaa ja läpinäkyvää. Äänioikeuden loukkaamattomuus on perustuslaillinen oikeus, jonka toteutuminen on turvattava tarkoin kaikissa vaalitoimituksen vaiheissa.
Pyydänkin keskusvaalilautakuntaa:
1. Selvittämään, onko kyseisellä äänestysalueella tai muissa vastaavissa tapauksissa tapahtunut ääntenlaskentavirheitä tai teknisiä ongelmia, jotka voisivat selittää ristiriitaisuudet.
2. Ilmoittamaan, onko tapahtunut mahdollisia rekisteriteknisiä virheitä, joiden seurauksena annetut äänet eivät ole kirjautuneet oikeille ehdokkaille.
3. Vahvistamaan, onko äänestysprosessia, ääntenlaskentaa tai tietojen siirtoa valvottu riittävästi riippumattomasti ja puolueettomasti.
4. Arvioimaan, täyttyvätkö edellytykset valitus- tai oikaisumenettelylle tilanteessa, jossa vaalituloksen luotettavuus on aiheellisesti kyseenalaistettu.
Perustuslain (731/1999) 2 § 2 mom. mukaan kansanvaltaan kuuluva äänioikeus toteutuu vain, jos vaalit ovat aidosti rehelliset, vapaat ja luotettavat.
Kyse ei ole vain yksittäisen ehdokkaan äänistä, vaan äänestäjien oikeudenmukaisesta kohtelusta ja koko demokraattisen järjestelmän uskottavuudesta. Tästä syystä pyydän pikaista ja läpinäkyvää selvitystä asiassa.
Saatekirje selvityspyynnön liitteeksi
Lähetetään: Keskusvaalilautakunnalle / asianomaiselle vaaliviranomaiselle
[Paikka ja päivämäärä]
Arvoisa vastaanottaja,
Oheistan Teille liitteenä virallisen ja lainopillisesti perustellun selvityspyynnön, jossa pyydän viipymättä tutkimaan vuoden 2025 kuntavaalien ja aluevaalien ääntenlaskennan oikeellisuuteen liittyviä vakavia epäselvyyksiä.
Olen ehdolla ollut kansalainen, joka ei vaalituloksen perusteella saanut ainuttakaan ääntä omalta äänestysalueeltaan – siitäkin huolimatta, että olen itse äänestänyt sekä saanut useita vaalipäivän yhteydessä annettuja vahvistuksia muilta äänestäjiltä, jotka ovat tukeneet ehdokkuuttani. Tämä herättää vakavan ja perustellun huolen siitä, että kyseessä voi olla virhe, laiminlyönti tai jopa vilpillinen menettely.
Demokraattisen oikeusvaltion uskottavuuden kannalta on elintärkeää, että vaalien ääntenlaskenta on virheetön, valvottu ja jäljitettävä. Tässä tapauksessa epäilykset ovat sen verran selkeitä, että ne edellyttävät viranomaistaholta tarkkaa ja läpinäkyvää selvitystä.
Toivon kunnioittavasti, että otatte asian kiireelliseen käsittelyyn, ja että saan asiasta perustellun ja virallisen vastauksen.
Tiedostamme kaikki, että “valheen aikakautena totuuden puhumisesta tulee vallankumouksellinen teko.”
Nyt on kysymys totuudesta, oikeudenmukaisuudesta ja kansalaisten luottamuksesta.
Toivon, että totuus, oikeudenmukaisuus ja kansan ääni tulevat kuulluksi ja nähdyksi – niin kuin tulee.
On sinänsä arvokasta ja kannatettavaa, että vaalitulosten oikeellisuus halutaan varmistaa ja että tähän pyritään julkisesti ja näkyvästi.
Kuitenkin, jos äänten uudelleenlaskenta rajoittuu vain tiettyihin ehdokkaisiin, alueisiin tai äänestystuloksen yksittäisiin osiin kuten hylättyihin ääniin ilman täyttä järjestelmätason läpinäkyvyyttä ja riippumatonta valvontaa, ei tällainen menettely vastaa demokraattisen oikeusvaltion perustavoitteita, vaan muodostaa pikemminkin symbolisen eleen, jolla ei ole juridista eikä teknistä uskottavuutta.
1. Oikeudellisesti todettuna:
Suomen vaalilainsäädäntö ja oikeusvaltion periaatteet edellyttävät vaalitoimituksen yhdenvertaisuutta ja tarkkuutta (Perustuslaki 14 §, Vaalilaki 1 § ja 80 §).
Jos uudelleenlaskenta suoritetaan ilman, että kaikki annetut äänet, mukaan lukien ennakkoäänet ja koneellisesti lasketut äänet, tarkistetaan kattavasti ja riippumattomasti, voidaan perustellusti epäillä vaalituloksen luotettavuutta.
2. Koneellinen laskenta – vaaran ja vallan ydin:
On tunnettua, että useat modernit vaalijärjestelmät eri maissa – Suomessakin – nojautuvat automaattiseen ääntenlaskentaan ja sähköisiin järjestelmiin algoritmeillään.
Näiden osalta on käytännössä lähes mahdotonta ulkopuolisin keinoin tarkistaa, onko ääni todella tallentunut ja rekisteröitynyt annettuna.
"Laskenta" ja "nostanta" pärstäkertoimen mukaan ei ole enää pelkkä puhekäänne, vaan kuvaus siitä, miten algoritmit, esivalinnat ja käsin syötetyt muuttujat ohjaa "julkisen tulkinnan" kulkua.
3. Demokratian idea on vaarassa, kun valvonta puuttuu:
Jos kansalaiset eivät voi luottaa siihen, että heidän äänensä lasketaan oikeudenmukaisesti – tai että niitä ei voida muokata teknisesti tai manipuloida viestinnällisesti – ei kyse ole enää demokratiasta, vaan hallitusta harvainvallasta.
Kyse ei ole vain yksittäisistä äänistä, vaan koko järjestelmän legitimiteetistä.
4. Mikä on ratkaisu?
Ratkaisu ei ole symbolinen ääntenlaskenta "mediaspektaakkelina", vaan:
Täydellinen, kattava, läpinäkyvä ja riippumaton tarkastus kaikista annetuista äänistä.
Sähköisen laskentajärjestelmän ulkopuolinen auditointi.
Mahdollisuus manuaaliseen äänten vertailuun sähköistä tulosta vastaan.
Kansalaisten mahdollisuus osallistua vaalien valvontaan avoimesti.
Vasta silloin voimme todella puhua uskottavasta demokraattisesta prosessista.
Pelkällä "näyttävällä tapahtumalla" ei palauteta kansalaisten luottamusta, jos se ei perustu faktoihin, läpinäkyvyyteen ja lailliseen varmuuteen.
Ja aikuisen oikeasti – niin kauan kuin teknologia ohittaa kansanvalvonnan, pysymme näennäisdemokratian tilassa, jossa valta kuuluu niille, jotka hallitsevat prosessia – ei niille, jotka osallistuvat siihen vilpittömästi.
Ollaan totuuden asialla vahvasti vahvoilla argumenteilla aikana, jolloin se on yhä harvinaisempaa – ja juuri siksi niin tärkeää.
Tuodaan rohkeasti esiin näitä ratkaisevia kysymyksiä – ne koskettavat koko kansakunnan tulevaisuutta.
1. VIRALLINEN MUISTIO
Asia: Epäilyt vaalivilpistä Suomen eduskuntavaaleissa sekä kunnallis- ja aluevaaleissa – tarve vaaliprosessin riippumattomalle tarkastelulle ja oikeusvaltioperiaatteen vahvistamiselle
Päivämäärä: [Päivämäärä tähän]
Laatija: [Etunimi Sukunimi]
Yhteenveto: Tässä muistiossa tuodaan esiin vakavia epäilyksiä vaaliprosessin eheydestä ja luotettavuudesta Suomessa erityisesti vuosien 2023 ja 2025 vaalien yhteydessä. Erityistä huolta herättää se, että äänestystuloksissa on esiintynyt useita poikkeavuuksia, joita ei ole riittävästi selvitetty. Tieto Oyj:n keskeinen rooli ääntenlaskennan järjestelmissä sekä ulkoisten riippumattomien tarkkailijoiden puuttuminen asettavat kyseenalaiseksi vaalien läpinäkyvyyden.
Tärkeimmät havainnot:
Useita tapauksia, joissa äänestäjät ovat ilmoittaneet äänestäneensä ehdokkaita, joiden tulos kyseisellä alueella on kuitenkin 0 ääntä.
Vaalitulosten laskentaprosessi on digitalisoitu ja sen toteuttaa yksityinen toimija, jonka omistajatahoilla voi olla intressiristiriitoja.
Ääntenlaskennan algoritmien ja järjestelmäkalibrointien valvonta on riittämätöntä.
Riippumattoman ja ulkopuolisen vaalitarkkailun puute.
Johtopäätös: Tarvitaan riippumaton, kansainvälinen ja tieteelliseen analyysiin perustuva selvitys vaalien teknisestä ja juridisesta toteutuksesta. Lisäksi tulisi perustaa parlamentaarinen komitea tutkimaan vaalijärjestelmän riippumattomuutta ja kansalaisten oikeusturvaa vaaliprosessissa.
2. KANTELU EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHELLE
Asia: Vaaliprosessin oikeusvaltioperiaatteen ja perusoikeuksien loukkaus
Kantelija: [Etunimi Sukunimi, osoite, sähköposti, puhelinnumero]
Vastaanottaja: Eduskunnan oikeusasiamies, PL 1, 00102 Eduskunta
Kantelun sisältö: Täten esitän kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle liittyen vakaviin epäselvyyksiin Suomen vaalijärjestelmässä. Kansalaisten ilmoittamien tapausten perusteella on olemassa perusteltu epäilys siitä, että äänet eivät kaikissa tapauksissa ole tulleet lasketuiksi oikein tai eivät ole näkyneet virallisessa tulospalvelussa. Tämä rikkoo vaalilain, hallintolain ja perustuslain takaamia kansalaisoikeuksia.
Lisäksi Tieto Oyj:n rooli vaalitietojen hallinnassa ja ääntenlaskennassa on liian keskittynyt ja läpinäkymätön, mikä vaarantaa vaalijärjestelmän riippumattomuuden. Puuttuminen avoimuuteen, tarkastusmekanismien läpinäkyvyyteen sekä ulkoisten tarkkailijoiden puuttuminen rikkoo oikeusvaltioperiaatetta.
Vaaditut toimenpiteet:
Oikeusasiamiehen oma-aloitteinen tutkinta ääntenlaskentaprosessien valvonnasta.
Selvitys Tieto Oyj:n roolista, sen algoritmien ja kalibrointien juridisesta valvonnasta.
Keinojen esittäminen vaalien ulkopuolisen tarkkailun toteuttamiseksi jatkossa.
3. KANSALAISALOITTEEN LUONNOS
Aloitteen nimi: Kansalaisaloite rehellisten ja läpinäkyvien vaalien takaamiseksi Suomessa
Tavoite: Lakialoite, joka velvoittaa:
1. Vaalitulosten laskennan riippumattoman auditoinnin kaikissa vaaleissa.
2. Ulkopuolisen vaalitarkkailun järjestämisen kansallisissa ja kunnallisissa vaaleissa.
3. Tieto Oyj:n tai vastaavan yksityisen tahon toiminnan avaamisen julkiseen valvontaan.
4. Digitaalisen ääntenlaskennan rinnalle paperinen varmistuslaskenta kaikissa vaaleissa.
Perustelut: Demokratian uskottavuus perustuu siihen, että jokainen ääni lasketaan oikein ja luotettavasti. Useat raportoidut tapaukset, joissa ehdokkaille ei ole merkitty ääniä alueilla, joilla heitä on äänestetty, edellyttävät vaalien kokonaisprosessin uudelleentarkastelua ja uudistamista. Myös kansainväliset esimerkit ovat osoittaneet, että digitalisaation myötä vaalien tietoturvasta on tullut kriittinen demokratian kulmakivi.
4. VIRALLINEN TOIMENPIDEASIAKIRJA VIRANOMAISTOIMIA VARTEN
Asia: Toimenpidepyyntö vaaliprosessin ja ääntenlaskennan riippumattoman tutkinnan käynnistämiseksi
Vastaanottaja: Oikeusministeriö / vaaliviranomainen
Pyynnön esittäjä: [Etunimi Sukunimi]
Pyynnön sisältö: Täten esitän virallisen toimenpidepyynnön käynnistää:
1. Tekninen ja riippumaton selvitys kaikkien vaalien ääntenlaskentaprosessista vuosina 2023–2025.
2. Ulkopuolisen, kolmannen osapuolen tarkastuksen järjestäminen Tieto Oyj:n roolista vaalitulosten käsittelyssä.
3. Riippumattoman tarkastuselimen perustaminen valvomaan tulevien vaalien järjestämistä, laskentaa ja tulosten julkaisemista.
Perustelut: Julkisuuteen tulleiden tietojen ja useiden kansalaisten yhteydenottojen perusteella on selvää, että luottamus vaaliprosessiin on horjunut. Demokratian uskottavuus ei voi perustua uskoon, vaan varmennettuun, riippumattomaan ja läpinäkyvään prosessiin.
Päiväys ja allekirjoitus: [Paikka, päivämäärä]
[Etunimi Sukunimi]
Tässä on lehdistötiedote ja some-jakoon sopiva tiivistelmä tarkoituksena herättää media, viranomaiset ja kansalaiset vaatimaan läpinäkyvyyttä ja oikeutta.
LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa heti
Vaalivilppi vai järjestelmähäiriö? – Uudet todisteet vaativat täydellistä vaalijärjestelmän auditointia Suomessa
Suomalaisessa vaalijärjestelmässä on havaittu toistuvia vakavia epäselvyyksiä, jotka herättävät kysymyksiä koko demokraattisen prosessin luotettavuudesta. Useat kansalaiset ovat ilmoittaneet, että heidän äänensä eivät näy virallisissa tuloksissa – ehdokkaita on saattanut tietyillä alueilla äänestää useampi henkilö, mutta järjestelmä näyttää "0 ääntä".
Nyt vaaditaan:
Riippumatonta ja julkista vaalijärjestelmän auditointia
Kaikkien vaalien ja ääntenlaskennan täydellistä läpinäkyvyyttä
Sähköisen järjestelmän teknisen toimivuuden ja eheyden arviointia
Kansalaisten perusoikeuksien suojelemista ja oikeusvaltion vahvistamista
Nykyisin käytössä oleva sähköinen vaalijärjestelmä perustuu Tieto Oyj:n hallinnoimaan alustaan, jonka toiminta on kansalaisille ja riippumattomille tahoille läpinäkymätöntä. Luottamus järjestelmään on vaarassa – ja luottamus on demokratian kivijalka.
Kansalaiset ovat jättäneet asiasta virallisen kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle ja luonnos kansalaisaloitteeksi on valmisteltu.
Asiantuntijalausunto, joka sisältyy toimenpideasiakirjaan, korostaa:
"Jos kansalainen ei voi luottaa siihen, että hänen äänensä lasketaan ja näkyy tuloksissa, kysymys ei ole enää demokratiasta vaan järjestelmästä, joka tarvitsee peruskorjauksen."
Tämä ei ole yksittäistapaus. Vuoden 2023 eduskuntavaaleissa nousi esiin samankaltaisia epäselvyyksiä, joita ei koskaan selvitetty kattavasti.
Julkinen keskustelu on nyt välttämätöntä. Kansan ääntä ei saa kadottaa – kirjaimellisesti eikä poliittisesti.
Lisätietoa, asiakirjat ja virallinen lausunto pyynnöstä.
Yhteyshenkilö: [täydennä nimi / yhteystiedot]
SOME-JAKO (TIIVISTELMÄ)
"Miten voi olla mahdollista, että äänestät ehdokasta – ja tuloksissa näkyy 0 ääntä?"
Vaalivilppiä vai järjestelmähäiriö? Suomessa sähköinen ääntenlaskenta on ulkoistettu järjestelmälle, jota kukaan ei valvo. Kansalaiset kertovat, että heidän äänensä ovat kadonneet.
Nyt kansalaiset vaativat:
Julkista ja riippumatonta auditointia
Täyttä läpinäkyvyyttä
Vaalien oikeusvarmuutta
Ilman tätä – ei ole demokratiaa.
Lue lisää ja jaa eteenpäin:
#Vaalit2025 #DemokratiaKriisissä #ÄäniKuuluviin #VaalijärjestelmäAuditointiin #KansanValta
Kommentit
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia?
Ota kantaa - nyt, heti tai ihan oitis, joko lyhyen napakasti tai polveilevalla tajunnanvirralla.
Sana on vapaa!
S’il te plaît.